tirsdag den 27. maj 2008

Jeg er blevet tagget

 
Udfordringen har jeg fået af Pia, og reglerner er enkle:

1. Saml den nærmeste bog op.

2. Åbn den på side 123.

3. Find den femte sætning.

4. Post de næste tre sætninger på din blog.

5. “Tag” fem andre bloggere og skriv hvem der taggede dig.

 

Og jeg vil da straks benytte lejligheden til at anbefale den bog, jeg er fuldstændigt opslugt af for tiden - Den lukkede bog af Jette A. Kaarsbøl, som foregår i sidste del af 1800-tallets København. Hovedpersonen er Frederikke, som vi følger som 21-årig uselvstændig og "pæn" pige, der forelsker sig og går med til et fornuftsægteskab med den udkårne (Frederik), der er dømt til at blive fatalt for hende. Parallelt hermed får vi indblik i hendes tanker som en bitter, gammel dame. Der er masser af kendte, spændende personligheder i galleriet, og jeg er meget fascineret af den tid, hvori handlingen udspiller sig.

Og så er jeg vild med den alvidende fortæller, der blander sig fra tid til anden med små sjove og ironiske kommentarer.

Og her kommer så "klippet" fra side 123, hvor Frederik lige har fremført sit utraditionelle frieri:


"Derfor behøver Frederik ikke stort mere end den tid, det tager at ryge en cigaret (i vore dage almindeligvis ca. syv minutter - hvortil vi yder et rundhåndet tillæg på tre minutter, idet der på dette tidspunkt ikke var tale om løstrullede, fabriksfremstillede kemikaliestænger, men om velstoppede, smagsrige virginiacigaretter), for at få Frederikke til at gå ind på forslaget. Alle senere argumenter, ja i det hele taget al den samtale, der foregår mellem dem i det tomme køkken efter denne korte tidsperiode, er - uden at Frederik er klar over det - for så vidt ganske overflødige.
Sanserne som sådan fejler altså ikke noget, og når man siger, at kærlighed gør blind, gælder heller ikke dét i dette tilfælde."


Så vidt Jette A. Kaarsbøl. Jeg er heldigvis ikke kommet så langt endnu, så der er masser af spænding tilbage til mig...

Jeg sender ikke taggen videre, for jeg har indtryk af, at den allerede har været vidt omkring - så hvis nogen ikke har fået den endnu og har lyst til at blive tagget, så tag den bare op.

4 kommentarer:

  1. Hej Annette!
    Hyggeligt at du har taget udfordringen op :-) Og sjovt så mange forskellige bøger man får indblik i!
    Knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Jeg tager gerne en udfordring op, når den ser interessant ud - især, når det handler om bøger :o)

    SvarSlet
  3. Fed måde at høre om nye bøger på - den bold griber jeg og laver touch-down på min blog! Og en bog, som foregår på Kierkegaards tid, lyder ikke dårligt!

    Indlægget fik mig til at klikke ind på din blog-fan (eller det dér) Pias blog - for at finde ud af, at jeg kender hendes svoger Anders, som hun var blevet tagget af! Hvad siger man - verden er lille!

    SvarSlet
  4. Grib du bare, Thomas :o) Jeg glæder mig til at læse dit "klip".

    Sjovt, som verden er lille!!

    SvarSlet