fredag den 22. april 2011

Påskelam

 

 

DSC05737

 

Langfredag blev rundet af med en tradition, der ikke tidligere har været min. Lam har været en af de få ting, jeg skulle lære at holde af, og det kan stadig blive for meget uld-i-mund efter min smag – men tilberedt med tilstrækkeligt modspil, er det kommet blandt favoritterne.

Jeg fandt et par culotter, marinerede dem i olivenolie, citronsaft, og rigeligt med hakket hvidløg og rosmarinkviste.

Derefter kom de i ovnen, først ved 225° i et kvarter, derefter ved 175°, også i et kvarter.

Imens kogte jeg små kartofler med skræl, kogte et par dl piskefløde op med to fed hvidløg, groft skåret – tilsatte kartoflerne sammen med lidt citronskræl og –saft og masser af klippet persille. Vendte rundt og smagte til med salt og peber.

Babyspinatblade udgjorde tilbehøret sammen med salte mandler, tilberedt efter Liselottes anvisninger. De kan forøvrigt meget let blive en vane, de salte mandler! Idéen til lammets følgeskab har jeg fra et gammelt Spis Bedre, og den menu kunne meget vel blive en ny påsketradition!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar