lørdag den 14. august 2010

Er der mon nogen, der ved…

 

…hvad dette træ hedder?

 

Træ af ukendt art 

 

Det bugner med klasevis af små sorte bær, og de ligner ikke nogen, der så vidt, jeg ved, kan spises – men den anden dag så jeg en solsort, der sad i toppen af træet og guffede løs. Det skal den være så hjerteligt velkommen til. Og så blev jeg alligevel lidt nysgerrig – for hvis solsorten kan tåle mosten, kan mennesker så også?

 

Med sorte bær i klaser

 

 

Om ikke andet er det et hyggeligt træ at have stående – og det egner sig fint til at pynte med lyskæde i december – men det kunne da være sjovt at vide, hvad det er for et træ.

Så hvis nogen kan gøre mig lidt klogere, vil jeg være meget taknemmelig.

 

Smukt, men hvad hedder det?

7 kommentarer:

  1. Har ikke en ski' forstand på sådan noget, men kan det ikke være sådan et acai træ?? synes bare det ligner de bær..

    De kan bruges i saft, hvis det er dem...

    SvarSlet
  2. Tak for dit bud, Joan :o)
    Men så vidt, jeg kan google mig frem, er acai en palme - så jeg tror ikke, det er svaret...

    SvarSlet
  3. nårhhh hahaha det vidste jeg ikke :)

    SvarSlet
  4. Det vidste jeg heller ikke ;o) - Men google kan opklare mangt og meget ;o)

    SvarSlet
  5. Mine forældre har et magen til og mor siger altid noget med.... "Sure kirsebær"... Hvad det lige dækker over ved jeg ikke..

    SvarSlet
  6. Jeg er næsten helt sikker på at det er en Aronia-busk/træ du har. Den kaldes også sortrøn eller surbær. Bærrene smager ikke så godt, men kan bruges til marmelade eller sammen med fx æbler til saft. Bærrene er noget af det mest antioxidantholdige, der findes inden for bærverdenen, de slår vist endda blåbær! Jeg lavede marmelade sidste år, den smager lidt bittert, men er fin til fx ost og vildtretter.

    SvarSlet
  7. Tusind tak for hjælpen! Jeg har googlet både aronia og surbær, og der er ingen tvivl!
    Genialt :o) Vi bliver jo propfulde af antioxidanter ;o)
    Hvad skulle man have gjort uden blogland...

    SvarSlet