torsdag den 3. juni 2010

Verdens bedste bolognese, meine Meinung nach…

 

Spaghetti bolognese

 

1 hakket løg og hakket hvidløg svitses i olivenolie.

500 øko-oksehak brunes – det skal egentlig ske hver for sig, men jeg plejer nu bare at hælde kødet op til løgene.

5 kviste frisk timian tilsættes sammen med 2 dl rødvin.

2 fintrevne gulerødder og 1 dåse hakket tomat kommes i bolognesen, der krydres med salt og peber og simrer i mindst 30 minutter, men gerne i flere timer. Rør jævnligt, og tilsæt lidt vand, hvis den bliver før tør.

Smag til, og server med fuldkornsspaghetti og masser af friskrevet parmasan.

Jeg laver normalt en ordentlig skudefuld af gangen og fryser ned i passende portioner. Så har jeg hurtig mad til en lang arbejdsdag som i dag – og begrebet færdigmad får pludselig en meget bedre klang…

I baggrunden er en salat fra årstidskassens opskrift – et halvt monsterløg (ja, det hedder det – og det ER megastort!) skæres i papirtynde skiver, krydres med en knivspids sukker, flagesalt og peber, og citronskal og lidt -saft (vi var udgået for citron og brugte citronolie) – trækker i 10 minutter.

Bønner dampes (i kassen var gourmetbønner, men de nåede at gå i fordærv, inden jeg kom så langt – så det blev ganske udmærkede, frosne bønner) – blandes med to tomater i tern, vendes med olie, citronsaft (olie + citronsaft = citronolie ;o)), salt og peber. Toppes med løgene.

Som altid enkelt og godt. Jeg tror nu, jeg holder en pause fra årstidskassen. Jeg har sådan set været godt tilfreds, men nu trænger jeg til at vælge selv blandt alle de nye, danske grøntsager, og så kan det jo være, jeg forsøger mig med en af de andre kasser, når jeg engang trænger til nye indspark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar