onsdag den 21. april 2010

Læsehesten lever endnu…

 

Det er ikke meget, der skrives om bøger her på bloggen for tiden. Men jeg læser stadig… Dog skal det retfærdigvis siges, at det sjældent bliver til mere end 15 minutter i sengen hver aften, inden linierne flyder ud for øjnene af mig. Og det er da også bedre end ingenting, men det generer mig alligevel lidt, for jeg kan faktisk rigtigt godt lide at læse, og har et væld jeg bøger stående, jeg venter på at kaste mig over.

Men jeg må se i øjnene, at skal jeg have mere tid til at læse, må jeg prioritere. Benhårdt! Og det vil gå ud over blogland og facebook, som – indrømmet – tager en del af min tid. Det er et svært valg – jeg tror, jeg starter i det små med at vie en aften i ny og næ til bøgerne – blogland skal der altså stadig også være tid til…

 

 

Nogle bøger har jeg alligevel tygget mig igennem  siden sidst. Jane Aamunds slægtsromaner sluger jeg råt – Klinkevalstrilogien (om hendes fædrende familie) gik mig lige til hjertet, så det var med store forventninger, jeg kastede mig over Vesten for måne og Udlængsel, som handler om Jane Aamunds vestjyske, mødrende familie. Gode bøger og gode historier var de, men alligevel greb de mig ikke i samme grad – jeg faldt også over formuleringer, der ikke var helt skarpe, og er der noget, der tænder mig, er det, når jeg føler, at forfatteren rigtigt har sproget i sin magt og kræser om mig med sproglige guldkorn.

 

Anderledes skarp, både i sproget og i replikken, er Lise Nørgaard i hendes erindringsbog, Kun en pige, som jeg lige er blevet færdig med. Jeg elsker hendes ironiske tilgang til det patriarkalske samfund, hun voksede op i, og tager hatten af for hendes evne til at se tingene fra andre vinkler og bryde ud af den bane, der var lagt til rette for hende. Det kræver ben i næsen!

 

Jeg glæder mig til at fortsætte med De sendte en dame, men inden da trænger jeg til en pause fra det forrige århundrede, og den pause vil jeg forsøde med at genopfriske Michael Laudrups tænder, inden jeg kaster mig over C.H.O.K….

 

Det er ikke god litteratur, jeg mangler – bare lidt mere tid, tak!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar