torsdag den 31. marts 2011

Første møde med Karen Blixen

 

 

 

Syv fantastiske fortællinger

 

 

Omsider fik jeg tygget mig igennem Karen Blixens Syv fantastiske fortællinger. Jeg må indrømme, at det holdt hårdt – men tror mest det skyldes, at tidspunktet ikke er det rette. Jeg har simpelthen ikke haft/prioriteret tid, så den er gennemtygget i for små bidder. Persongalleriet har været for omfattende til, at jeg har kunnet holde styr på dem, når jeg har læst dem over lang tid, og jeg har brugt uforholdsmæssigt lang tid på at bladre tilbage og prøve at holde den røde tråd.

Men selvom det lyder selvmodsigende, har fortællingerne også været fængende. Især sidste halvdel af hver fortælling. Og meget anderledes end hvad jeg tidligere har læst. Jeg sidder med fornemmelsen af enorme dybder, at der kan siges ufatteligt meget klogt om fortællingerne – noget er sagt her – og jeg synes, det kunne være spændende at læse dem igen engang – med guide. Jeg føler mig bestemt ikke færdig med Karen Blixen, og bogen har jeg noteret mig som en, der tåler indtil flere gensyn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar