mandag den 13. september 2010

Vaniljestegt kylling med grøn couscous

 

Jeg har mange hængepartier for tiden og meget, jeg ikke kan overskue. Det tærer på energien og overskuddet, og jeg øver mig i at fokusere på ting, der lykkes og det, jeg rent faktisk når eller får taget mig sammen til.

En af de ting, jeg kan glæde mig over, der lykkes rigtigt godt, er menuplanen. Jeg er kommet tilbage i rytmen med at få inspiration (og notere, hvor den kommer fra, så jeg kan finde frem til den igen), at få skrevet en menuplan og lave god mad. Jeg har igennem tiden abonneret på lidt forskelligt, og jeg nyder at bladre de gamle blade igennem igen for at blive inspireret med opskrifter eller idéer.

I et gammelt Isabellas fra 2008 fandt jeg f.eks. denne vaniljestegte kylling med couscous, og den er værd at gentage!

 

Vaniljestegt kylling med grøn couscous

 

Marinaden blandes af 1 vaniljestang, 2 spsk soja, 2 spsk brun farin, 2 spsk revet citronskal, 1 tsk sambal olek og 4 spsk rapsolie. En god, stor kylling renses, smøres ind i marinaden og trækker i køleskabet et par timer. Steges ved 200° i en god time, til den er gennemstegt.

5 dl couscous overhældes med kogende vand og trækker, til grynene er møre (følg vejledning på posen). 1 dl olivenolie og saft af 2 citroner (eller citronolie) tilsættes. Blandes med 50 g ristede pinjekerner, 1 bundt hakket koriander, 1 bundt hakket mynte, 1 agurk, 100 g sukkerærter og 1 rødløg i små tern, og smages til med salt og peber.

Det skal siges, at det giver en temmelig stor portion couscous, især til vores børn, der kan være ret småtspisende, når det handler om sammenblandet mad – men så er der bare til et par gange frokost til mig :o)

Jeg elsker smagen af frisk koriander og ved, at andre er lidt mere forbeholdne, men så kan man bare bruge andre krydderurter efter smag.

(Og så fornægter det sig ikke, at efteråret er så meget en realitet, at sen aftensmad er lig med gullige billeder i kunstig belysning…)

2 kommentarer:

  1. Kære Annette
    Som et vitaminboost til din overskuds-mangel, synes jeg du skal vide hvor meget du inspirerer :)
    Her kører vi stadig madplan, med desset hver søndag. Udelukkende inspireret af din madplan med flot baggrund...
    Selv i gulligt lys ser den kylling lækker ud, - skal måske afprøves...
    KH Tante T

    SvarSlet
  2. Tusind tak, Tante T - det var en dejlig besked at få. Den varmer :o)

    SvarSlet