mandag den 1. februar 2010

Yndlingssøster og Spelt med rodfrugter

 

Min yndlingssøster (og eneste søster) blev født13 år efter mig, og derfor er det begrænset, hvor meget vi havde ud af hinanden som børn, bortset fra, at hun var et sødt indslag i mine sidste år derhjemme – og den længe ventede søster, der endelig kom til verden efter en flok brødre.

Da hun var 6 år gammel, flyttede jeg hjemmefra, og siden har vi boet i hver sin ende af landet – og så meget des mere stornydt, når vi endelig var sammen. Især i de senere år, hvor vi har lært hinanden at kende som voksne.

I skrivende stund har jeg besøg af min yndlingssøster – hun kom i går aftes, og hele dagen i dag er viet til søsterhygge, til ose- og cafétur og til snak i massevis. Og hvor gør det godt!

Hun har efterspurgt opskriften på aftensmaden i går, så i fald andre også skulle være interesserede, kommer den her:

 

Spelt med rodfrugter

 

1 kg rodfrugter renses og skæres i stave – jeg brugte gulerødder, pastinak, søde kartofler og jordskokker, men man kan mikse efter smag og behag. 1 bouillonterning (hønse- eller grønsagsbouillon) smuldres og blandes med 2 spsk olie og 10-12 kviste timian. Blandes med rodfrugterne, som steges i ovnen ved 225 grader i en halv time. Vend et par gange undervejs.

3 dl spelt (eller hvede eller andre korn) koges.

En dressing blandes af:
saften fra 1 citron
1 spsk akaciehonning
2 spsk olivenolie
1 dl sultanarosiner
1 spsk friske timianblade
½ tsk salt
friskkværnet sort peber.

Rodfrugter og spelt blandes med dressingen.

Bon appetit!

4 kommentarer:

  1. Åh hvor det bare lyder fantastisk - håber bare I nyder dagen og hinanden.

    Stort knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Det var skønt, var det, Pia :o)

    SvarSlet
  3. Jeg kan jo fuldt ud følge dig i at have en yndlingssøster, som er en del år yngre end mig selv. Hun var en dejlig lille guldklump af en efternøler, da hun kom til verden næsten 16 år efter mig.
    Jeg nyder også, at have lært min yndlingssøster bedre at kende efter vi begge er blevet voksne.

    Godt at høre, at I har nydt dagen sammen : )

    SvarSlet
  4. Vi er heldige med vores yndlingssøstre, Helle - jeg kan også godt forstå, du er glad for din ;o)

    SvarSlet