søndag den 12. december 2010

Sulemad

 

 

DSC03670

 

Decembermad er sulemad. Med variationer – der er selvfølgelig også dage med masser af fibre og grøntsager, som det sig hør og bør – men det sker også, at der er skruet godt op på sulebalancen, og man må kigge langt efter salaten. Jeg kunne nu sagtens forestille mig en lækker rødkålssalat til denne ret, men det blev ikke lige denne gang…

En bunke små kartofler (måske ½  kg, måske lidt mere) vaskes grundigt og skæres i kvarte.

150 g bacon skæres i strimler og 2 mellemstore løg i både.

Kartofler, bacon og løg steges med 4 timiankviste i ca. 20 minutter. 3 æbler (gerne cox orange, min favorit i denne tid) skæres i både, kommes ved kartoflerne og steger i yderligere 10 minutter eller til kartoflerne er møre. Smag til med salt og peber.

Vi ynder den med den traditionelle medisterpølse, der bliver vakt til live her i julemåneden, men man kan selvfølgelig bruge andet kød eller “nøjes” med det bacon, der er i.

2 kommentarer:

  1. Sulebalancen, ja den er vigtig i de hersens kolde tider! I går spiste vi sundt og magert, ja jeg gjorde, for kæresten har været på både jagt og til julefrokost. Men i aften ... måske medisterpølse?

    Ha' en fin vinterdag! :)

    SvarSlet
  2. Lene, man skal jo ha' lidt at stå imod med ;o)
    Tak, vi har fået et fint pudderdrys i nat, så jeg er glad :o) Og god vinterdag til dig!

    SvarSlet