torsdag den 6. januar 2011

Helligtrekonger

 

 

DSC04222

 

Julen lakker mod enden, nogle vil måske mene for længe siden, men faktisk er det oprindeligt sådan, at julen varer fra juleaften til helligtrekonger (til gengæld starter den ikke midt i november, som den ellers efterhånden har fået for vane). Jeg er en af dem, der først pakker pynten ned, når vi har rundet helligtrekonger (hvis det ellers passer ind i mine øvrige planer).

Det er ikke en principsag, men jeg synes, det er frygteligt trist at pakke alt glimmer og lys væk, mens vinteren er allermørkest, så det passer mig fint at strække den lidt. Og så giver det god mening for mig at holde højtiden en smule i hævd, indtil Jesusbarnet har fået besøg af de vise mænd. Jeg har faktisk læst mig til, at man tidligere havde ferie indtil helligtrekonger! Det kunne man godt lige genoverveje…

 

DSC04249

 

I dag tændte vi lyset, som vi tidligere har købt i Den gamle by, gik på rov i småkagedåserne (uden dog at få gjort kål på resterne – dertil har jeg været for grundig i min iver efter at bage, så der var nok! Til gengæld bliver det ikke noget problem at få det sidste spist, med en næsten-teenager-dreng i huset), og pillede julepynt ned. Og jeg kunne mærke, at jeg nu er klar til at få rene linier.

 

DSC04254

 

Bortset fra juletræet. Det lyser altså stadig så smukt op, selv om grenene måske er en smule tørre, så det får lov at stå weekenden over.

 

DSC04230

 

Hos Marina kan du se hele den lange, oprindelige tekst (19 vers!) til Grundtvigs helligtrekongerssalme, “Dejlig er den himmel blå”. Smut gerne over og læs den, jeg synes, det er en skøn salme, men ville nok betakke mig for at synge den i sin fulde længde.

Her vil jeg til gengæld dele et enkelt vers fra Peters Jul, om helligtrekongers aften:

Se, nu er da Julen strax forbi;
det er Helligtrekongers Aften.
Saa ender den rare Jul; men vi
er glade, at vi har haft den.
Tre Lys har vi tændte — tænk en Gang!-
for Kongerne, de, som bragte
Jesusbarnet en Julepresent;
vi ved det, for Faer har sagt det.
Her sidder vi ved vort lille Bord
og ser, hvordan Lysene brænde;
naar de er slukkede, siger Moer,
at saa er Julen til Ende.

 

DSC04233

6 kommentarer:

  1. Hos os slutter julen også i dag. Dog er træet også røget.
    Men 1. juledag lærte jeg noget nyt, om den svenske jul. De har både "trettondagsjul" som er i dag og "tjugondedagsjul" som er dagen hvor man plyndre juletræet og pakker pynten væk. Så nyd træet et par dage endnu og du er lidt svensk ;0)
    Rigtig god aften!

    SvarSlet
  2. Og lidt svensk vil jeg rigtig gerne være, Kari, så det passer jo fint ;o) Sjovt at høre lidt om andre landes skikke og traditioner. Jeg vil dog ikke love, at det bliver stående helt til d. 13., i hvert fald ikke i stuen ;o)

    SvarSlet
  3. Miriam (Søster)7. januar 2011 kl. 01.00

    Vi har også haft en hellig tre kongers fejring i dag, med and og det hele :o) og årets sidste julemusik. Til gengæld kunne jeg ikke få mig selv til at pille pynten ned, så det ryger også i weekenden.

    SvarSlet
  4. Hold da op, Miriam, det lyder ambisiøst :o) - og hyggeligt!
    Når jeg først får pynten væk, nyder jeg enkelheden (hvis man kan sige sådan om vores indretning ;o)), men det er altid en overvindelse...

    SvarSlet
  5. Å hvor hyggeligt, du har en af de små hvide fugle som jeg bruger til januarpynt (hvis jeg ellers kan hitte dem.... i år er de væk). Tak for link, jeg holder meget af den lange version, men ja den er ret lang hvis den skal synges og det er jo nok derfor den er forkortet. Måske man kunne lave sin egen forkortede version hvis man gerne vil have sin personlige hellig tre kongers sang (den slags er jo moderne i design så hvorfor ikke i salmer?). Hvis jeg ellers kan finde tilbage til den vil jeg meget gerne have lov til at bruge en cykel du engang lavede til ungernes madpakke som en af januarglæderne. Må jeg låne billedet og kan du ca. huske hvornår du skrev om ideen?

    Hav en dejlig, dejlig dag søde.

    SvarSlet
  6. Marina, jeg elsker de fugle, faldt over dem sidste år, og var faktisk lidt ked af at pakke dem ned - de kunne da være smuk januarpynt.

    Du husker godt, må jeg sige - jeg har selv lige søgt lidt, det var biler, jeg lavede, og de er her: http://kammertonen.blogspot.com/2009/03/nar-det-skal-vre-lidt-srligt.html
    Du må hjertens gerne låne, hvis du synes :o)

    Og rigtig dejlig aften til dig!

    SvarSlet