lørdag den 6. juni 2009

Så blev det endelig sommer

 

Dansk sommer

 

Danske og økologiske, fra den lokale jordbærmand – hvad mere kan man ønske sig?

 

Med mælk, fløde og sukker

 

Det er blevet sofatid, benene op, og tid til ingenting – og det føles tiltrængt efter en lang, men hyggelig pakkedag. Børnene har også fået pakket et par kasser hver, og fik ellers møbleret hele stuen med huler og kæledyr – en dyrehandel blev det bl.a. til, hvor man kunne købe hjemløse dyr. Det er så skønt at høre på, når de rigtig lader fantasien tage på langfart, og der er fred og fordragelighed.

 

Clematis

 

Imens begav jeg mig ned i et tidshul, for kassen med minder fra efterskoletiden, gymnasietiden, og minsandten også en stak børnebøger kom for dagens lys. Børnebøgerne blev sorteret, og nogen af dem kom op til Frejas samling, bl.a. Palle alene i verden, der blev aftenens godnathistorie. Lidt smed jeg ud, men det meste får lov at overleve endnu et flyt. Jeg er virkelig delt imellem, om den slags skal smides ud, så jeg kan komme videre og ikke drukne i gammelt ragelse, eller det skal gemmes, med mulighed for at svælge i de gamle minder. Det er jo ikke tit, det sker, men sjovt at gense alt det gamle, så det meste bliver altså gemt. 36 kasser er det blevet til indtil videre, og jeg tør næsten ikke gætte på, hvor mange vi ender med, men jeg tror ikke, vi er halvvejs endnu. Det er vildt, så meget man skraber til sig – og så meget, der kan gemme sig på 118 kvm.

4 kommentarer:

  1. Uhmm... jeg fik også danske jordbær med mælk forleden - skønt!!

    Jeg kender godt det med at gemme...
    Kan godt forstå, der er noget du ikke kan få dig selv til at smide ud... Der er jo trods alt noget nostalgi over det : )

    SvarSlet
  2. Det er guf med danske jordbær, Helle!
    Der er masser af nostalgi, og nu får vi jo godt med kælderplads :o)

    SvarSlet
  3. Bøgerne kan jeg anbefale at gemme. Mine børnebørn holder meget af både min datters og mine egne gamle bøger - jeg læste min barndoms "Tommelise" for de små, da de var hjemme fra England i bededagsferien. Anna elskede den simpelthen; med gammeldags HCA-sprog og det hele. Hun forstod ikke alle ordene, men det betød ikke spor, historien gik rent ind, og hun nåede at få den læst højt fire gange under opholdet.
    Legetøj, måske undtaget småbørnslegetøj, ændrer sig nok for meget til, at det er interessant for de kommende generationer.
    Men hyggeligt er det bestemt at svælge i minder, som du skriver :-)

    SvarSlet
  4. Det er sjovt med de gamle minder, Ellen - jeg har også en trafikbog med Jørgen Clevin, som jeg har arvet fra min mor - og faktisk også en dukke, hun legede med som lille. Men min datter er lidt for "hærgerisk" lige nu til at overtage den :o)

    SvarSlet