fredag den 12. juni 2009

Under en strålende sol

 

hosseini

 

En øjenåbner uden lige. Det er, hvad de to bøger, Drageløberen og Under en strålende sol, har været for mig.

En ting er i nyhederne at få beskrevet krigshandlinger, taliban og undertrykkelser i et land meget langt væk fra vores hverdag – det taler til forstanden, og det kan være slemt nok – men når skæbnerne får kød og blod, som de gør i Khaled Hosseinis to romaner, så taler det til følelserne i en grad, der gør dybt, dybt indtryk. Der er skæbner, der har boret sig dybt ind i mit sind, og ikke sådan lige mister deres tag. Og det er godt. Samtidigt med, at læsningen af de to bøger har været rædselsfuld, gruopvækkende og ind i mellem kun til at kapere i små doser – så har den også været gribende, fuld af håb og indsigt, og en fantastisk oplevelse.

Og så bliver bekymringer som efterårsagtigt vejr på en sommerdag og pakke- og maleprojekter pludseligt så uendeligt ubetydelige. Og manden og de sovende børn får et ekstra kys, for hvor har jeg dog meget at være taknemmelig over!!!

6 kommentarer:

  1. Hej Annette!
    Nogle gange er det rart at man får en øjenåbner, så man kan få sit eget liv sat i perspektiv - og ja så bliver man så uendelig taknemmelig for, hvad det er man selv har.
    Tak fordi du lige mindede mig om, hvad det er jeg har :-)

    Knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Det er både godt og sundt at få livet sat i perspektiv, Pia :o)
    Ja, det var så lidt - jeg prøver jo bare at formidle videre :o)

    SvarSlet
  3. Det lyder som bøger, der vil være gode for mig at læse, Annette. Jeg er før blevet mindet om, hvor godt jeg faktisk har det gennem oplevelser i livet. Men jeg tror, jeg snart trænger til at blive mindet om det igen... Gerne ved hjælp af disse bøger!
    Tak for opfordringen, Annette : )

    SvarSlet
  4. Helle, de er meget barske, men også utroligt berigende, synes jeg!

    SvarSlet
  5. Hej Annette, jeg ved ikke om du ser kommentaren til så gammelt et indlæg.. Men jeg har også lige læst bogen færdig nu. Jeg sidder med tårer i øjnene og er utrolig taknemmelig for det jeg har. Puha den var barsk, men også utrolig rørende og god. Den har sat dybe spor og er ikke sådan lige til at ryste af sig..

    SvarSlet
  6. Hej Miriam, jo, jeg får en mail, når der er kommentarer - det er ret smart, for ellers ville jeg nok ikke opdage det :o)
    Det er lige præcis den oplevelse, jeg havde med den bog. Den gør et fantastisk indtryk!

    SvarSlet