søndag den 1. november 2009

Et madindlæg kommer sjældent alene…

 

Ovnbagt grønt

 

En stor rødbede og tre gulerødder blev skåret i stave og lagt i et oliesmurt fad sammen med et rødløg og et par æbler fra haven i smalle både. En rynket peberfrugt blev skåret i strimler og kom op til de andre, hele molevitten fik en skvis olie på toppen og et drys tørret timian (min friske virker ikke så livskraftig efter flyttet, så den er fredet lige nu).

I ovnen ved 200 grader i en halv times tid – den tid, det tog Freja at læse en bog for mig, og så var de klar til servering sammen med lidt rester fra i går, lidt rå gulerodsstave til børnene især, der ikke er så meget for sammenblandet mad, og en god klat æblechutney – så var vi godt kørende, og altsammen var hvad vi lige havde i huset. Og det giver nu en god mavefornemmelse at bruge alt det mad, der gemmer sig og er på nippet til at blive smidt ud…

3 kommentarer:

  1. Lige præcis den kombination af frugt og grønt, anvender vi også meget her i efteråret.

    Det smager skønt!

    SvarSlet
  2. Og jeg bruger gulerødder, æbler,rødbede og appelsin i min saftpresser. Det er jo egentlig interessant at alle dele kan bruges både i det salte og "søde" køkken. Og begge måder smager fantastisk. :)

    I aften tror jeg da vi skal have noget med bagte rodfrugter..

    Rigtig god mandag
    Henriette

    SvarSlet
  3. Jeannette Mariae, det er første gang, jeg prøver at blande æbler i, og de gør rigtig meget godt for rødbederne, som efter min smag godt kan blive lidt "for meget", så det bliver bestemt heller ikke sidste gang her :o)

    Ja, det er nogle rigtig gode "all-round" ingredienser, Henriette :o)
    Rigtig god mandag til dig, og god fornøjelse med rodfrugterne i aften :o)

    SvarSlet