torsdag den 5. november 2009

Græskarkage

 

Græskarkage

 

Da jeg første gang bestemte mig for at bruge et græskar til andet end pynt, virkede meget uoverskueligt for mig at gå ombord i den mærkelige grønsag. Nu har jeg efterhånden lavet græskarsuppen nogle gange, og det er blevet let og ligetil at lave puré, som derfor også er blevet let at bruge til alt muligt andet, når man nu er i gang. – Som med så meget andet (madlavning og andre sider af livet), bliver tingene lettere med øvelsen, og man får lyst til at bryde nyt land.

Græskarkagen er set i samme gamle Isabellas-blad (efterår 2003), som suppen, og den er krydret, saftig og utrolig lækker – hvis man vel at mærke er til nødder og rosiner i kage – og det er jeg!

350 g mel, 350 g sukker, 250 g farin, 2 tsk bagepulver, 2 tsk kanel og 1 tsk ingefær blandes i en skål. 200 g smeltet smør, 4 æg og 5 dl drænet græskarpuré piskes eller blendes, til massen er glat. 125 g hakkede valnødder tilsættes, og massen vendes i de tørre ingredienser. Tilsæt 125 g rosiner, og hæld dejen i to små brød- eller bageforme. Jeg bruger altid papir i formene, det letter rengøringen. Bag i ca. 1 time og 15 minutter ved 190 grader.

Og god appetit – nu vil jeg nyde mit afkølede stykke sammen med en kop chai… Mmmm…

5 kommentarer:

  1. Mums... Giver du et stykke (fnis...) ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg får sådan en lyst til kagebagning, men her midt i byggerodet går det ikke :-)

    SvarSlet
  3. Det kan du tro, Jeannette Mariae - du kigger bare forbi ;o)

    Nej, det er nok ikke lige den bedste cocktail, Lene - det bliver godt for jer, når I bliver færdige...

    SvarSlet
  4. Jeg tror ikke jeg har bladet mere, og kan ikke huske om det skal være en bestemt type græskar.. Vil du fortælle det? ;)

    Kagen ser ualmindeligt lækker ud, og jeg elsker krydrede kager, med masser af nødder og tørret frugt.

    God aften og Venlig hilsen
    Henriette

    SvarSlet
  5. Henriette, jeg har bare brugt de almindelige, store græskar - jeg ved faktisk ikke, om der er forskel i smagen, men det fungerer i hvert fald fint med dem :o)
    Nu er din kommentar efterhånden et par dage gammel, men så vil jeg da ønske dig god aften (det der er tilbage) - og godnat ;o)

    SvarSlet