lørdag den 12. februar 2011

Jeg–en samler?

 

 

Dagens emne har voldt mig en smule hovedbrud, for der er ikke noget, jeg som sådan samler på.

Men en tur rundt i huset med kameraet i hånden afslørede alligevel en hel del samlinger – mere eller mindre bevidste…

 

DSC04722

 

Garn – jeg vil dog mene, at min samling endnu er alt for lille til at være noget at tale om…

 

DSC04724

 

Ting, var Brians første indskydelse, da jeg spurgte, om han mente, jeg havde nogle samlinger. Dimserier, nips og loppefund. Lots of it!

 

DSC04726

 

Kogebøger – jeg elsker dem, men bruger dem alt for lidt. Den samling er dog heller ikke noget at tale om.

 

DSC04732

 

Ukurante tallerkner. Og det er en helt bevidst samling. Det er det første, vi kigger efter på vores elskede ture til loppemarkeder og genbrugsbutikker. En god samling efterhånden med tallerkner af mange slags, med hver sin historie…

 

DSC04733

 

Gamle magasiner. Jeg kan bare ikke få mig selv til at smide dem væk.

Og det lykkes mig da også en gang imellem at finde den opskrift eller idé, jeg leder efter…

 

DSC04735  DSC04752

 

Børnenes smil! Og det er den bedste samling af dem alle!

 

1. Jeg samler på de små børns smil
- de små børns lyse smil,
og brød man op mit hjertes skal
med bor, med dirk, med fil –

2. Man fandt den største samling smil,
som nogen tid er set
- man fandt det blide genskin af,
hvad tusind børn har let.

3. Og trådte du mit hjerte ned
og knuste det til slut,
så skete kun, i samme stund
dets arme væg var brudt –

4. At små børns smil, de lyse smil
brød ud, kom løs, blev fri
og fyldte mig og fyldte dig
med sollyst skælmeri.

5. Se derfor plukker jeg, hvergang
der blomstrer smil på kind,
et lille smil og lukker det
i hjertets skatskab ind.

Nis Petersen 1950

6 kommentarer:

  1. Sikke nogle kønne børn du har :-)

    SvarSlet
  2. Mange tak, Annette - det synes jeg sjovt nok også ;o)
    Og da jeg så billederne ved siden af hinanden (hvor de helt tilfældigt også sidder ens), kom jeg til at se, hvor meget, de egentlig ligner hinanden...

    SvarSlet
  3. Meget smukke samlinger hos en der ikke samler;)
    Samlingen af smil er den allerskønneste, man har den altid med sig og glædes hver gang den udvides.

    SvarSlet
  4. Den er dyrebar, Hanne :o)

    SvarSlet
  5. Åh ja! Sikke dog et par skønne hoveder til sidst i dit indlæg - og ja de ligner hinanden - men jeg synes nu, at Freja ligner mest dig og Emil ligner mest Brian :-)

    God fridag til dig i morgen :-)

    Knus fra Pia

    SvarSlet
  6. Sjovt, ja det kan jeg jo ikke selv se, Pia :o)
    Tak, og rigtig god ferie til dig!

    SvarSlet