onsdag den 13. august 2008

En sommersalat

 

Endnu en ret fra min barndom, som jeg vender tilbage til sommer efter sommer. Den er meget enkel, men utrolig lækker, synes jeg - især på en varm sommerdag, men bestemt også på en våd sensommerdag som i dag.

Den er god, hvis man har en kyllingerest sammen med lidt kartofler fra i går - men ellers kan man bare koge eller stege noget kylling - jeg kogte nogle filetter sammen med lidt gulerod, løg, salt og peber, og det gav en ganske udmærket, men ikke så kraftig fond, der kan fryses ned og bruges en anden gang.

Kyllingen skar jeg i tern, ligeså med kartoflerne, og så blandede jeg dem sammen med et lille, hakket løg, en kop ærter og et halvt kilo bønner, der havde fået et hurtigt opkog sammen.

Dressingen lavede jeg af olivenolie, vineddike og lidt sennep, salt og peber, vendte det i salaten og stillede den på køl indtil vi blev sultne nok. Lige inden den blev sat på bordet, vendte jeg lidt salatblade i.

Mums!

4 kommentarer:

  1. Mhh - det ser lækkert og sundt ud, og lyder også nemt at lave... : )
    Du kan efterhånden udgive en kogebog med alle de opskrifter, du har på din blog. Dejligt med nye idéer !

    SvarSlet
  2. Tak, Helle - jeg tror nu alligevel, jeg overlader det med kogebogen til andre, der har mere forstand... :o) Men dejligt, at idéerne kan bruges.

    SvarSlet
  3. Vildt lækkert - den vil jeg gerne prøve af - ikke lige i dag men meget snart. Tusind tak for du videre giver en så smagfuld delikatesse.

    SvarSlet
  4. Det var så lidt, abildjyden - jeg er kun glad for at kunne give lidt inspiration :o)

    SvarSlet