mandag den 25. august 2008

Rugkiks

 

Regnvejrseftermiddagen blev tilbragt i køkkenet. Jeg faldt lige over en opskrift på rugkiks i den meget inspirerende bog, Madkassen. Tjekkede køkkenskabet - alle ingredienser var i hus, så det skulle prøves. Vi gik alle tre i gang med kageruller og en dejportion hver, og resultatet blev meget vellykket - børnene kan lide dem (det hjælper altid, når man selv har været med til at bage), så der er en halvsund variation til madpakkerne i dåsen. Udover en forfærdelig masse smør, er der brugt hvede- og rugmel, bagepulver og en anelse sukker og salt.

5 kommentarer:

  1. Jeg kan godt li' du skriver halvsund. Jeg bider jo mærke i, at der er brugt "en forfærdelig masse smør" ;-)

    SvarSlet
  2. Ja, det er jo det, Anita ;o) Jeg overvejer også, om de mon kan laves med mindre smør - men så vil de nok blive mere tørre. Måske kan man hælde lidt tykmælk i istedet...

    De er også gode, Helle. Og smørmængden gør i hvert fald, at de ikke er tørre :o)

    SvarSlet
  3. Hvor er selve opskriften?

    SvarSlet
    Svar
    1. Opskriften er i en bog af Charlotte Nowak, der hedder Madkassen. Jeg kan se, at linket ikke virker mere - men en hurtig google-søgning viser, at den vist stadig kan købes:
      http://www.bogpriser.dk/work-88791199-madkassen/

      Slet