lørdag den 7. februar 2009

Ugens mad med mere...

 

Hold op, hvor kan man bruge meget tid på at se i boligaviser, søge boliger på nettet, nedskrive ønsker til et kommende hjem, indskrænke boligmarkedet, hente salgsopstillinger osv. osv. Det er sjovt og spændende, men tager også meget af vores tid. Og det er endda kun begyndelsen. Vi har ikke været til nogen fremvisninger endnu, men det varer ikke længe... Vi har stadig ikke travlt, og skal selvfølgelig se os godt for og måske vente på det rigtige hus, men en smule ivrige kan vi ikke sige os helt fra at være...

Der har ikke rigtigt været tid og overskud til at gøre noget ved alle de madbilleder, jeg har taget i ugens løb - men jeg vil jo så gerne dele ud - så here goes...

To forskellige salater havde jeg fundet i Suveræne Sucesser i dag - og heller ikke denne gang skuffede de damer. Rosenkål med ristede mandler og en dressing af olie, citron, soya og revet ingefær var en eksotisk og superlækker variant af de små miniaturekål. Børnene foretrækker rosenkålene au naturel, så jeg valgte at servere tingene hver for sig.
 


Bulgursalaten var med tørret abrikos, ristede pinjekerner, mynte og persille, vendt med olivenolie, citron, salt og peber. Enkelt og endnu engang superlækkert! Jeg kommer til at slide den bog op.
 


Imellem alle mine "forsøg" er de gammelkendte retter, dem der går igen år efter år - blandt dem er mine to vinterretter, der altid følger efter hinanden, når jeg har fået en pose pastinakker i hus - ikke at jeg ikke kunne bruge dem til så meget andet, men de to retter er blevet fast inventar, og de er gode på hver deres måde.

Pasta med tunsovs
 


1 løg, 2 gulerødder og 1 pastinak, skåret i tern, svitses i olie med en finthakket chili, 2 fed hvidløg, ½ tsk rosmarin og 2 dåser tun. Når det har simret i 3-4 minutter, tilsættes 1 dåse hakket tomat, og sovsen koger i 10 minutter.

Imens koges 500 g fettucini.

Tunsovsen smages til med ½ bundt hakket persille, citronsaft og salt og vendes i pastaen sammen med sorte oliven. Serveres med revet parmasanost.

Til den anden ret bager jeg altid et surdejsbrød (som i øvrigt altid er godt at have i mindre stykker i fryseren, så man kan tage en luns op efter behov). Den er ikke spor besværlig, skal bare lige planlægges, for det tager 4 dage at lave brødet fra bunden.
 


Surdejen består af 1½ dl grahamsmel, 1½ dl vand, 15 g gær og 1 spsk salt, der røres sammen og står ved stuetemperatur i 3 dage. Et par gange om dagen røres den sammen - i begyndelsen hæver den op, men efterhånden begynder den at skille og bliver rigtig sur...

Surdejen blandes med 2 dl kærnemælk og 4 dl vand. Ca. ½ kg hvedemel og ½ kg grahamsmel æltes i - hvis man gemmer surdejen og bruger den igen, skal der tilsættes 1 spsk salt, men ikke, hvis surdejen er ny.

Dejen hæver i køleskabet til næste dag, æltes igennem (hvis man vil gemme en klump surdej, tages den fra nu - kan holde sig 1-2 uger i køleskab), formes til et brød og hæver 1 time. Brødet ridses og bages ved 220 grader i ca. 50 minutter.

Når dejen blandes dagen før, skal man også lige huske at lægge bønner i blød til sidste indslag i denne omgang -

Bønnegryden.
 


250 g hvide bønner lægges i blød i 7½ dl vand og stilles i køleskab. Dagen efter hældes vandet fra, og bønnerne koges i frisk vand i ca. 45 min. (de skal stadig have "bid") sammen med et løg stukket med 5 nelliker. Vandet hældes fra.

2 løg, 3 gulerødder og 3 pastinakker, skåret i tern, svitses i olie, ½ l æblejuice hældes ved sammen med de hvide bønner. Det koger i 10 minutter.

Imens steges 200 g bacon i tern sprødt.

Lige før servering røres 1 glas pesto i gryden, som smages til med salt og peber.
 


Den krydrede pesto, den søde æblejuice, og den salte bacon giver hinanden et supergodt modspil i denne ret, som også er god i madpakken dagen efter.
Beklager, det voldsomt lange indlæg - hvis I fulgte med så langt, er jeg imponeret ;o)

4 kommentarer:

  1. Øjj - det lyder altsammen superlækkert ! Særligt bulgursalaten får mine tænder til at løbe i vand...
    Ja, jeg kan fuldt ud følge, at det tager tid at være på boligmarkedet !

    Jeg har i aften været i biffen med en veninde for at se "Australia", som handler om kvægdriveri i Australien. Der er overraskelser, så man hopper i stolen, forventede scener hvor romantikken blomstrer, der er de gode og de onde, storslået naturscener og selvfølgelig en happyend, hvor lommetørklædet skal findes frem ! Så den kan varmt anbefales : )

    SvarSlet
  2. Jeg spiste mig også en hel mavepine til i den bulgursalat, Helle ;o)
    Det lyder lige som en film for mig :o)

    SvarSlet
  3. Jeg var skam med helt til slut, og det var godt, for den bønnesalat må prøves. Jeg elsker alt med bønner...
    Australia kan ganske rigtigt anbefales :o) Den er lidt for pussenusset en gang imellem, men det opvejes fint af så meget andet i filmen.

    SvarSlet
  4. Så var det godt, du var med hele vejen, Ellen :o)
    Det lyder da som om, jeg må have den film skrevet på listen :o)

    SvarSlet