lørdag den 28. februar 2009

Livstræet

 

Der er kommet skred i hus-sagen. Faktisk så meget, at vi er blevet enige om en pris. Der mangler bare detaljer som en tur i banken og underskrifter, før vi endegyldigt erklærer os for rette husejere at være. Pludseligt rykker det tæt på, det føles faktisk ret vildt, og det giver ikke færre spekulationer - for der er mange beslutninger, der skal tages om både dette og hint, mange ting, der skal tages med i overvejelserne, prioteringer der skal gøres osv.

Så meget var der, at min hjerne valgte at stoppe med at sove for at genoptage spekulationerne kl. 5.50 i det morges - selv om min krop overhovedet ikke følte sig klar til at vågne. Hvilket egentlig var lidt dumt, for hele dagen stod på hårdt arbejde og masser af oplevelser. Men sådan noget tænker hjerner ikke altid over, når der er spekulationer på dagsordenen.

Til gengæld har det været en rigtig god dag, trods det hårde arbejde. Jeg har nemlig været til korstævne, og det var været en dag fyldt med velklingende korsang, masser af glade børn, en kompetent korleder og et dygtigt band. Ca. 180 børn fra hele Viborg Stift var mødt op, og Hans Holm var den yderst kompetente korleder, der instruerede i en kirkemusical om David fra egen hånd. Hele kirkerummet swingede, da dagen sluttede af med en koncert for fulde huse. En af fællessangene faldt helt i tråd med snakken, jeg havde med min far i går. Vi var i det filosofiske hjørne og kom ind på emner som forråelse af samfundet, den voksende brutalitet, kynisme og ensomhed - kontra den medmenneskelighed, der heldigvis stadig er rundt omkring - og jeg følte pludseligt, at sangen talte lige ind i den situation.

Sangen er med melodi af Hans Holm og tekst af Erik Lindenberg.

Der er så meget, der kan trykke,
gøre dagen trist og grå.
Se de folk, der uden lykke
bare går og går i stå.

Lad dem lege i livstræets krone,
lad dem føle, at livet er stort,
lad dem skue de blå horisonter
og himmelhvælvingens port.

Der er så mange uden varme,
uden ånd og uden liv.
Folk bli'r fattige og arme,
tænker kun på tidsfordriv.

Lad dem lege...

Der er så mange uden venner,
uden kærlighed og kys.
Folk, som ingen andre kender
hvor skal de mon finde lys?

Lad dem lege...

Der er så hård en kamp om magten,
alle kæmper for sig selv.
Er der ingen, der har sagt dem,
at de slår sig selv ihjel?

Lad dem lege...

Der er så mange, der er slaver,
lænket fast til job og tid -
hvorfor bruges vore gaver
uden tanke, uden vid?

Lad os lege i livstræets krone,
lad os føle, at livet er stort,
lad os skue de blå horisonter
og himmelhvælvingens port.

10 kommentarer:

  1. Hvor er det spændende med huskøb. Held og lykke med det!

    SvarSlet
  2. Jeg glæder mig rigtig meget til at se billeder af jeres nye hus og læse med om indretning osv. :-)

    Hans Holm er hamrende dygtig. Jeg har selv flere gange været til korstævne med mit kirkekor. Altid en stor oplevelse.

    SvarSlet
  3. Tak for det, Anette - ja, superspændende!!!

    Der skal nok blive noget at se på, Stine! Jeg glæder mig også til at vise frem :o)
    Jeg har aldrig mødt Hans Holm før - han er virkelig dygtig, og meget rar!

    SvarSlet
  4. Tillykke, håber at sidste del af handlen går glat.

    Jeg elsker den sang, og sidder og nynner den nu :-)

    SvarSlet
  5. Tillykke med valget af hus - det ser rigtig godt ud !
    Jeg kender godt det med, at hjerner kan stoppe med at sove, når der er spekulationer der fylder...

    "Lad dem lege i livstræets krone" lærte jeg vist, da jeg gik på Diakonhøjskolen. Det er en rigtig indholdsrig og tankevækkende tekst !

    SvarSlet
  6. Tak for det, Lene - det håber vi også :o)
    Det er en dejlig sang...

    Tak, Helle, det synes vi egentlig også :o) Der er et par ting, vi gerne vil have lavet, men det kan du jo høre meget mere om senere...
    Ja, det er en tekst, man ikke bare skøjter hen over.

    SvarSlet
  7. Huskøb kan man godt ligge vågen over for der er virkeligt meget at tænke på. Almindelige mennesker som os køber jo sjældent noget der er dyrere end et hus og få matrielle ting i livet har større betydning end den ramme man vælger at bosætte sig i. Held og lykke med det. Også jeg glæder mig til at se billeder.

    Sangen elsker jeg, vi synger den af og til når vi er inviteret til "masser af musik" og den gør mig glad hver gang.

    SvarSlet
  8. Tak for det, Marina. Ja, det er en overvældende vigtig beslutning - også fordi vi i vores prisklasse må indgå nogle kompromiser - og er det så de rigtige? Men jeg tror nu, det bliver godt.

    SvarSlet
  9. Det er næsten lige så godt som selv at købe hus. Det føles både dejligt og mærkeligt, at man sådan kan glæde sig på "fremmedes" vegne. Men jeg kender dig jo lidt nu :-)

    Villy Egmose er også virkelig rar. Jeg har rigtig mange kælet meget hans førerhund. Som nok desværre er død nu, for det er en del år siden ;-)

    SvarSlet
  10. Ja, det er sjovt, Stine, som man næsten kender hinanden og følger med i dele af hinandens liv, men uden nogensinde at have mødtes i det virkelige liv :o)
    Men hvis det er næsten lige så godt som selv at købe hus, vil jeg sige, at det er en noget billigere version ;o)
    Villy Egmose hilste jeg lige kort på fornylig, han virker også meget rar.

    SvarSlet