søndag den 1. februar 2009

Laks og appelsiner i ny forklædning

 

En nem og lækker søndagsmiddag på en dag, hvor jeg faktisk ikke har haft tid til at lave mad. Jeg har været på arbejde hele dagen, men søndagsmiddagen må gerne være noget særligt, og Spis Bedre havde minsandten en lækker opskrift på en middag, der faktisk ikke tog længere tid, end det tager at koge en grydefuld ris.
Risene satte jeg over som det første (hvorover? - Ja, over ilden, som min mormor altid siger, selvom hun har haft elektrisk komfur, så længe jeg kan huske). Imens smuttede jeg en bunke mandler, som blev hældt over laksestykkerne, der var krydrede med salt og peber og toppet med smørklatter. De varmede sig ved 200 grader i 12 min efter forskrifterne, men kunne godt tåle lidt farve, og fik derfor et par minutter mere ved ekstra høj varme.
Ifølge opskriften skulle laksen og risene bare ledsages af grøn salat, men jeg havde nu set en spændende salat hos de damer, som skulle afprøves. Appelsinskiver, overhældt med det reneste piskefløde (altså bare et par skefulde), pyntet med hakket kalamata oliven og hakket chili. Desværre havde vi kun de alt for stærke chili, som ingen af os havde lyst til at forsøge os med i rå tilstand, så vi nøjedes med at gnide appelsinerne med den halve chili, men jeg tror, det kunne være godt med en lidt mildere chili, som til gengæld ville give lidt mere chilismag til salaten. Bortset fra det, var appelsinerne et spændende og meget friskt modspil til laksen.

Og tilbage er der bare at rydde lidt op efter festlighederne og læne sig tilbage og nyde resten af aftenen - og glæde sig over, at Emil pludselig (efter en lørdag med høj feber) har været på højkant hele dagen og endda så sprælsk og fuld af energi, at vi tør sende ham i skole i morgen. Det betyder, at den Århustur, jeg sådan længtes efter, men havde skudt en hvid pind efter, faktisk kan gennemføres - behøver jeg sige, at jeg glæder mig?!!

5 kommentarer:

  1. Det lyder sandelig lækkert og nemt med den laks !
    Dejligt at Emil er på højkant igen, og nej - du behøver vist ikke at sige, at du glæder dig til Århusturen... : )

    I går eftermiddags var jeg til gospelworkshop med Bebiane Bøje. Emnet var sangteknik, og det var faktisk vældig interessant at få kendskab til Komplet sangteknik, og funktionerne feutral, curbing, overdrive og belting. Meget spændende og inspirerende at prøve det af i praksis sidst på dagen !
    Om aftenen havde én fra kirken inviteret til pigeaften med Melodi Grand Prix - det var SÅ hyggeligt !
    I dag er det blevet til en dejlig gudstjeneste og god snak over kaffen bagefter, så alt i alt en superdejlig weekend : )

    SvarSlet
  2. Det lyder godt nok lækkert! Her er det Mads, der står for det kulinariske, og han havde også valgt laks, dog med ovnbagte rodfrugter og bulgursalat med mango til i går. Lækkert, lækkert! Dejligt at Emil har det bedre, så du kan fortsætte med at glæde dig! :)

    SvarSlet
  3. Helle, det lyder som en rigtig spændende workshop!
    Og hyggeligt med grand prix aften - jeg var til fest, men så sangene i går på nettet, går vist ikke helt så meget op i det, som jeg har gjort... ;o)

    Astrid, jeg er vild med laks - det lyder også som en skøn middag, I fik dér.
    Vi nyder, at Emil er på benene igen, og jeg har haft en skøn dag!

    SvarSlet
  4. Jeg går heller ikke så meget op i grand prix - det var mest for at hygge mig sammen med de andre piger, at jeg tog afsted : )

    SvarSlet
  5. Ja, det er da bare med at bruge en god anledning :o)

    SvarSlet