torsdag den 10. december 2009

Aarstidsmad

 

Jeg er vild med kasserne fra Aarstiderne. Kvaliteten er god, der er både de ting, vi altid har brug for, og ting, jeg ikke umiddelbart selv havde fundet på at købe, så jeg bliver udfordret på nye råvarer. Og så er opskrifterne bare så inspirerende og lige til at gå til.

Og tænk, i går lavede jeg mad med hvad vi havde i huset og kassen i havestuen (vores kæmpe, geniale svaleskab på denne årstid), kun suppleret med et glas kapers fra købmanden. En rigtig god fornemmelse.

 

Bulgur pilau

 

To skalotteløg, svitset i olie, fik selskab af tre dl bulgur (el. quinua, men nu var det bulgur, vi lige havde i skuffen) og 4 dl vand. Friske laurbærblade var der minsandten også i kassen, og et af dem kom i gryden sammen med lidt salt. Kogte sammen i 10 minutter, og oveni kom et romanescokål i små buketter, som dampede med i 3-4 minutter. Tilsidst tilsatte jeg reven skal og saft af en citron, 2 spsk kapers og 1 bakke cherrytomater, som nåede at blive lune, men stadig sprøde. Lidt kød- og salatrester fra dagen før til, og så havde vi et skønt måltid.

Og nu vil jeg prøve at tage på arbejde. De sidste dage har heldigvis formet sig sådan, at jeg har kunnet sove formiddagen væk og så arbejde en smule sidst på dagen. Jeg er hverken rigtigt syg eller helt rask, bare sådan lidt mat, og da der ikke lige er andre, der bare kan tage min plads i kirken, har jeg det ikke godt med at forsømme alt for meget. Så jeg er glad for, at jeg til en vis grad kan tage det i mit eget tempo. Og så må jeg senere indhente alt det forberedelse og kontorarbejde, der bliver skubbet.

4 kommentarer:

  1. Mums, det lydder laekkert og sundt.
    Haaber du snart er ovenpaa igen.
    God torsdag aften:-)

    SvarSlet
  2. Kære Annette!
    Det lyder rigtig fornuftig sådan at tage den med ro - jeg håber du bliver helt frisk til på lørdag :-)

    Knus Pia

    SvarSlet
  3. Det lyder da skønt med grøntsagskasserne!

    Godt at du har fleksible arbejdstider, når du ikke er helt på toppen. Håber du snart bliver helt frisk igen : )

    SvarSlet
  4. Tak for jeres gode ønsker - jeg håber også... Og synes også, det går en smule bedre for hver dag.

    SvarSlet