onsdag den 24. september 2008

De vigtige ting

 

Jeg har lige læst et halvt år gammelt interview med Kamilla Bech Holten, som i lørdags døde af kræft. Det er barsk læsning om en alt for ung kvinde, som har kæmpet en lang, hård og opslidende kamp. At hun er kendis gør hverken historien mere eller mindre tragisk. Det er lige forfærdeligt, hver gang en må give op over for den skrækkelige sygdom.
Men at hun er kendis gør måske, at vi forholder os mere til det. Og det er sundt, tror jeg - at forholde sig. Det sætter tingene i perspektiv. Man bliver lige mindet om, hvad der er de vigtige ting i livet. Selv om jeg ofte bekæftiger mig med livets store temaer som Gud, livet og døden, kærlighed til medmennesker og mine kære osv., så kan jeg nemt komme til at fokusere på små og mere ligegyldige ting, hverdagens små irritationer eller materielle goder. Og så er det godt at huske på, at det vigtige altså ikke er, hvad vi får at spise, hvilket tøj vi tager på, hvad der står og pynter på hylden eller gror i haven (at man så kan glæde sig over alle de ting, er en helt anden sag).

6 kommentarer:

  1. Hvor er det bare rigtigt Annette! Vi må glæde os over ALT det der omgiver os! Det gør bare så ondt når nogen må give op.
    PS: tak for dig

    SvarSlet
  2. Du varmer, Lisbeth :o) Tak selv!

    SvarSlet
  3. Helt enig, Annette !
    Jeg fik også tingene sat i perspektiv forleden, da jeg var indblandet i et trafikuheld. Hverken jeg eller passagerne i den anden bil kom noget alvorligt til (jeg har kun forstuvet nogle nakkehvirvler) - der er kun materiel skade. Så jeg blev lige mindet om, at der er Én som holder hånden over mig - for jeg er slet ikke i tvivl om, at det var derfor det ikke gik værre.
    Jeg blev lige standset op, og dagens program forandrede sig pludseligt temmelig hurtigt for mig.
    Nej, det er lige præcis ikke materielle ting, der er det vigtigste - men netop at vi er i live og har en Far i Himlen, der har omsorg for os. Det er absolut det vigtigste her på jorden.

    SvarSlet
  4. Jeg har godt hørt om det, Helle - hvor er det godt, der ikke skete mere!
    Selv om forstuvede nakkehvirvler nu ikke lyder af det rene ingenting i mine ører - håber, det ikke er slemt.

    SvarSlet
  5. Jeg ved jo selvfølgelig ikke, om det bliver værre med min nakke. Men jeg havde kun brug for smertestillende i 2 døgn, og det er da et godt tegn. Jeg kan godt mærke, at det ikke helt er som det plejer i min nakke, men det er absolut til at holde ud. Der kan gå nogle uger, inden det er helt godt - ligesom hvis det havde været en forstuvet fod. Vil anmelde mine forstuvede nakkehvirvler i tilfælde af, at det bliver værre/mere kompliceret. Så lige nu må jeg vist bare tage én dag af gangen og se, hvordan det udvikler sig.
    Har i øvrigt lige købt ny bil i dag - en Fiat Panda 1,2 Dynamic : )
    Får den leveret i næste uge og har gratis lånebil indtil da, så det er perfekt !

    SvarSlet
  6. Jeg håber det bedste for nakken.
    Tillykke med den nye bil - glæder mig til at se den :o) Det er da super, at du har en lånebil, indtil den bliver leveret.

    SvarSlet