mandag den 15. september 2008

En efteråsmorgen

 


Det er efterår. Det er ikke til at komme udenom. Det ses på mørket, der overrasker mig en smule, da jeg slår øjnene op, tvunget af en insisterende clockradio. Det lyser imod mig i gule blade og bær i skønne orange og røde farver. Det mærkes tydeligt på temperaturen, der har taget et ordentligt dyk nedad. Jeg overvejer endda, mens jeg cykler min mandags morgencykeltur, om jeg næste gang skulle tage hansker på. Men efterhånden som jeg tramper i pedalerne, pumpes blodet helt ud i fingerspidserne, der bliver helt varme, og jeg erfarer, at den tykkere jakke, jeg havde iført mig, nok alligevel er rigeligt varm til så megen aktivitet.

Jeg cykler østpå i dag. Forbi Elia, den store stålkuppel, der er mange delte meninger om. Personligt mener jeg, den er mere speciel end køn, men uomgængeligt er det, at den er blevet Hernings vartegn, og der er en rigtig god udsigt deroppefra.
 


Videre ud ad Uldjydevej - ja, det er der faktisk noget, der hedder! Her ligger gamle stråtækte huse fra en svunden tid, hvor hosekræmmeren havde hjemme, side om side med kollegier, TEKO (uddannelse indenfor mode og livsstil), museer og Handels- og Ingeniørhøjskolen (der nu, til byens store stolthed er blevet en del af Århus Universitet - det vil med andre ord sige, at Herning er blevet universitetsby. Ja, der skal ikke så meget til...) i "Den hvide by", som Herning-forstaden Birk også kaldes pga. den gennemførte, hvide byggestil.
 




Jeg cykler forbi marker og enge, traktorer, der er i fuld gang med efterårsarbejdet, langt ud på den anden side af motorvejen, tilbage mod Hammerum og flotte huse, der ligger helt perfekt i udkanten af byen med udsigt helt ud til horisonten. Og vender endelig cyklen hjemad igen og tænker, at den egentlig er en helt god vane, sådan en mandags morgencykeltur - for både krop og sjæl!

4 kommentarer:

  1. Tak for turen, Annette :-)
    Og ja det ER blevet efterår med kølige vinde - men hvor er det stadig dejligt og smukt i vejret.

    Knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Det har været en fantastisk smuk dag i dag, og jeg kan rigtig godt lide efteråret, når bare jeg har forliget mig med tanken om, at sommeren er slut. Det har jeg nu.

    SvarSlet
  3. Ja, det lyder som en rigtig god vane, Annette. Turen du beskriver her må da være nogen kilometer... ?
    Du skrev på et tidspunkt, at du overvejede/havde taget en beslutning om (det kan jeg ikke helt huske) at skulle starte i fitnesscenter. Hvordan går det med det ?
    Jeg har også haft fri i dag, og har været i haven det meste af tiden - klippet hæk og luget ukrudt... Jeg kan godt mærke i min krop, at jeg har været i gang !! Selvom det gør lidt ondt hist og pist, er det nu alligevel en god fornemmelse : )

    SvarSlet
  4. Jeg ved faktisk ikke, hvor langt, jeg har cyklet, Helle, men en times tid varer turen incl. et par fotopauser :o) Det er en rigtig god følelse at bruge sin krop...
    Jeg har stadig intentioner om at starte med noget fitness, men er ikke rigtigt kommet videre med det, fordi prøvetimen ligger på et dumt tidspunkt, og lige nu går det fint med svømning og cykling. Men når det ikke længere er vejr til at cykle, vil jeg gøre noget ved det.

    SvarSlet