onsdag den 29. oktober 2008

En begivenhedsrig dag

 

... har det været for Freja på hendes fødselsdag.

Hun blev fejret på behørig vis i skolen - jeg var med til den første time og hyggede mig med at se, hvordan hun blev sat i tronstolen på lærerens stol, mens læreren tegnede en krone på tavlen over hendes hovede, og malede rubiner og safirer på, mens de snakkede om hvilke gaver, hun havde fået osv. Der blev sunget fødselsdagssang og råbet hurra, og senere delte hun flødeboller ud til klassen. Imens undrede jeg mig over hvilken enorm tålmodighed en børnehaveklasselærer kan udvise over for sådan en flok myrer, der skal lære den svære kunst at sidde på en stol, lytte til hvad der bliver sagt, og vente med at tale, til det bliver éns tur. Al respekt for det - og der er en grund til, at det ikke er mig!

I eftermiddag har vi sammen været til skolebio, vi hyggede os med popcorn og Snøvsen på plakaten - jeg elsker hele det uskyldige og ubekymrede 70'er-univers, der er malet i filmen, der også foregår dejligt langsomtv c+åpíkl (det sidste er skrevet af Felix, der absolut lige skulle vade hen over computeren...).

Hjemme ventede endnu en gave, der var kommet med posten, og da aftensmaden var spist, var energien helt brugt op. Freja gik ud som et lys kl. 19 - det er nok hårdt at blive syv år.

7 kommentarer:

  1. Nåhhh... lille pus! Ja, det lyder da sandelig som en begivenhedsrig og meget hyggelig dag : )
    Tillykke med hende endnu engang!

    SvarSlet
  2. Tak for det, Helle. Ja, hun var virkelig et lille pus, da jeg bar hende næsten-sovende op i hendes seng :o)

    SvarSlet
  3. Dejlig beskrivelse af en dejlig dag - forsinket tillykke med hende :-) - og så var det morsomt med Felix der kom spankulerende :-D

    SvarSlet
  4. Hjertelig tillykke med din 7-årige Freja. Det lyder til at hun havde den mest vidunderlige fødselsdag.

    Sikke en fin idé med at tegne en tronstol på tavlen...der er så mange forskellige måder at fejre fødselsdage på rundt omkring i skoler og børnehaver.

    Da min Emil gik i bh. klasse fejrede de fødselarer med en fødselsdagsraket, der ved afsendelse endte med et stort HURRA!!

    SvarSlet
  5. Tak for det, et cetera - Felix er sin egen herre, som kun en kat kan være det ;o)

    Og tak, Ulla :o) Der er mange hyggelige traditioner for børnene, både i forbindelse med fødselsdag og så mange andre begivenheder - det er dejligt at være vidne til, synes jeg.

    SvarSlet
  6. Det lyder godt nok dejligt! Jeg er også kæmpe fan af Snøvsen - jeg glæder mig til Ronja er gammel nok til, at jeg læser den for hende - det er hun måske næsten ved at være... eller? Det er skønt, hvordan de bare kan falde ubekymret om af træthed - i mit næste liv vil jeg ikke være voksen!

    SvarSlet
  7. Astrid, Snøvsen er en skøn bog - jeg tror, mine børn var lidt ældre, da jeg læste den, men det kan da sagtens være, at Ronja kan være med (ellers kan du jo bare læse den selv :o).
    Barndommen er en dejlig, ubekymret tid - men de ved det jo ikke selv - længtes du ikke efter at blive stor, da du var barn? Tænk at gøre det i et helt liv! ;o)

    SvarSlet