torsdag den 16. oktober 2008

Forberedelser...

 

Det er store bagedag.

Både officielt - men også her på matriklen, og der er ikke ellers nogen sammenhæng.

Jeg bager nemlig, fordi jeg får besøg i eftermiddag. Tre skønne veninder, som jeg har kendt siden min studietid. Som har fulgt mig i tykt og tyndt. Sammen har vi grint og grædt. Festet og terpet. Snakket, spist og danset. Der er et par stykker mere i flokken, som desværre ikke kan være med i dag, men vi fire skal nok få det rigtigt hyggeligt!

Den kulinariske del er et kapitel for sig. Konceptet er enkelt - hver tager to ting med i kategorien ost/pølse/paté, og værtinden (det er mig) står for brød og tilbehør. Og det skal ingen sige to gange. For jeg elsker at sylte og bage ;o) (Citat fra Den eneste ene).

Så der står nu på køkkenbordet et surdejsbrød og to slags boller klar. I ovnen simrer cherrytomater, der efter nogle timer vil blive søde, lækre og lige tilpas seje.
 


I køleskabet står en rest figenkompot, der nok skal gøre sig sammen med osten, og de syltede valnødder, jeg forsøgte mig med den anden dag. Sammen med lidt oliven, syltede agurker og grønt, skal det nok blive godt. Det er slow food, så det basker. Nippemad, der kan fortæres over en lang aften, mens verdenssituationen bliver vendt over et glas rødvin eller to eller...

Jeg glæder mig helt vildt!
 


Durumbollerne her er enkle:

Rør 25 g gær ud i ½ l vand. Tilsæt 15 g havsalt, 2 spsk olivenolile, 300 g durummel og 400 g hvedemel. Rør dejen jævn - den skal ikke æltes - og sæt den i køleskabet natten over.

Sæt den i klatter på en plade med skeer, pensl med olie, drys med havsalt og bag ved 250 grader i 15 min.
Hvis de skal bruges med sødt pålæg, kan man bare undlade at drysse med salt.

5 kommentarer:

  1. Hvor lyder det lækkert og hyggeligt - håber I får en rigtig dejlig aften.

    SvarSlet
  2. Kære Annette!
    Lyder som om at du bare havde udsigt til en god og hyggelig aften. Håber den levede op til dine forventninger :-)
    Knus fra Pia

    SvarSlet
  3. Vi havde en skøn aften, Vibeke og Pia :o)
    Nu sidder jeg bare og nyder freden og roen, inden Brian og børnene kommer hjem igen.

    SvarSlet
  4. Øjj... det lyder superlækkert med maden - og også selskabet !
    Jeg nød at låne min lillebror, nevø og niece mens du havde besøg af veninder : )

    SvarSlet
  5. Det var helt vildt godt, Helle - både det ene og det andet :o)
    Jeg kan også høre, at Brian og børnene rigtigt har hygget sig!

    SvarSlet