lørdag den 4. oktober 2008

Så gik der en lørdag

 
- næsten inden, jeg fik set mig om.


Men noget har jeg da sandelig også fået fyldt i den.
Mine to maduger er skudt i gang, og efter at have lagt madplanen og skrevet indkøbsseddel, gik turen til nærmeste supermarked med en forudgående mellemlanding i kirken, hvor koncertprogrammet fik en sidste afpudsning.

Hjemme var udfordringen at få det hjemmebragte forråd placeret i det allerede overfyldte køkken (jeg ønsker mig et større, men hvem gør næsten ikke det?), og så var energien brugt.

En stund for mig selv med en kop kaffe og det næstnyeste Isabellas (det skal jo lige læses færdigt, inden jeg kaster mig over det nye...) gav ny energi, og moder gik i køkkenet.

Efter en pause på to uger, har jeg næsten abstinenser efter at føre alle de spændende idéer ud i livet, som kommer til mig i form af blade, blogs og retter, jeg har lavet før. Det er jo et dejligt udgangspunkt for et par uger med madtjansen.
 


Aftensmaden blev en broccoli-jordskokkesuppe, jeg så i Spis Bedre. Den er meget enkel, og virkelig lækker (hvis man kan lide jordskokker - det er jeg så den eneste i familien, der kan - men de andre overlevede da). Løg, en kvist rosmarin, broccoli og jordskokker blev svitset, derefter dækket med vand og kogt mør. Suppen blev blendet og smagt til med salt og peber. Lettere kan det da næsten ikke gøres!
Pirogger har jeg ikke prøvet før, men det lykkedes mig at improvisere mig frem til nogle ganske udmærkede af slagsen. Fyldet blev stegt bacon, plukket i småstykker, og en hvidløgsost, som var havnet i vores køleskab, selvom ingen af os spiser de store mængder af den slags - det gav et rigtigt godt modspil til suppen.
 


Jeg fik også lige kastet en æblekage i ovnen - den skal bruges til noget kirkekaffe i morgen. For første gang i mit liv har jeg improviseret en kage - eller improviseret er måske så meget sagt, men jeg har mixet to opskrifter, og det er da en start...

 


Indtil videre tegner det godt, og hvis den lykkes, får I måske en opskrift i morgen.

6 kommentarer:

  1. Hej Annette!
    Den ser lækker ud den der æbletærte - jeg er måske en af de heldige, der har mulighed for at få en smagsprøve i eftermiddag??

    Knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Det kunne da sagtens være, at du bliver forsøgskanin med alle de ricisi, det indebærer, Pia ;o)

    SvarSlet
  3. MUMS det ser godt ud...
    Og lige om lidt er søndagen også væk!

    SvarSlet
  4. Det var det også, Helle, men æblekagen var en smule tør...

    SvarSlet
  5. Hvorfor er der ingen opskrift på kagen.

    SvarSlet
  6. Fordi den blev tør ;o)

    SvarSlet