tirsdag den 19. maj 2009

På kirketur

 

Mindeparken

 

Min vej til kirken i morges gik igennem Mindeparken, som ligger lige bag kirken. En skøn oase midt i villakvarteret, der omgiver kirken, og som bliver flittigt brugt af både dagplejemødre, skoleklasser, hundeluftere og mange andre, der nyder det grønne pusterum. Lige nu står parken i det mest farvestrålende skrud, rhododendronbuskene står i fuld flor, omgivet af en skov af bregner, der netop har foldet sig ud.

 

Rhododendron  I en skov af bregner 

Mit arbejde er alsidigt, og ind i mellem er det faktisk en overdrivelse at kalde det arbejde – som nu i eftermiddag, hvor vi var på udflugt. Min opgave var egentlig bare at være med og bakke op om arrangementet som en af kirkens ansatte, og det kan man da lige klare.

 

Gjellerup Kirke

 

Turen gik til Gjellerup Kirke, som ligger lige øst for Herning. Kirken er Danmarks ældst daterede landsbykirke, hvilket fremgår af den latinske inskription over den tilmurede dør i sydmuren. Kirken er bygget i 1140 af samme bygmester, som byggede Ribe Domkirke. 

 Kirkens "dåbsattest"

 

For 2½ år siden blev kirken omfattende renoveret og udsmykket af kunstneren Maja Lisa Engelhardt. Der er mange følelser i spil, når der bliver rørt ved gamle bygninger, og måske i særdeleshed kirker – og det er en svær kunst at udsmykke en så gammel kirke med  respekt for rummet og dens historie, men med et nutidigt udtryk, der taler til mennesker i dag. Jeg synes, Maja Lisa Engelhardt har gjort det virkeligt godt!

Jeg kan lide hendes streg, hun har lagt mange tanker bag udsmykningen, og det er nænsomt og samtidigt meget udtryksfuldt. Jeg har i sagens natur ingen før-billeder, men hvis man er interesseret, kan man se mere på kirkens hjemmeside. Her kan man også læse om alle de tanker, kunstneren har arbejdet ud fra.

 

Alteret

 

Altertavlen har fået fire nye malerier, fronten af alterskranken er malet, der er kommet nyt knæfald, og et nyt, vævet tæppe, som er meget spændende at nærstudere (klik evt. på billederne for at få dem i større format).

 

Altertæppet

 

Den mørke mosaik i sydsiden af koret er skiftet ud med denne enkle og lyse mosaik.

 

Lys i mørket

 

Prædikestolen er rigtig flot, synes jeg, med guldfelterne, ligesom resten af kirken er pyntet med guld, både på alteret, orglet og alle bænkegavle ned gennem kirkerummet.

 

Prædikestolen

 

Samtidig er alt træværk i kirken (bænke, orgel, lofter osv.) malet i lysere og lettere farver. Kirken er blevet meget lys og venlig, og samtidigt fornemmer man tydeligt historien, der ligger i de ældgamle sten.

4 kommentarer:

  1. Hej Annette!
    Det må være dejligt med sådan et job - at få penge for at tage på udflugt :-) Altså noget af det, jeg nyder mest i mit job er, at kunne være udendørs på en legeplads med nogle børn hver dag. Og ekstra skønt er det jo, når det er solen skinner :-)

    Det er nogle smukke billeder du har fået taget, både i Mindeparken og ved Gjellerup Kirke :-)

    Knus
    Pia

    SvarSlet
  2. Det er så den ting, jeg savner i mit job, Pia - at være ude (i godt vejr!). Men man kan jo ikke få det hele :o)
    Tak - der var smukke motiver!

    SvarSlet
  3. I en af mine barndoms kirker har de også renoveret med samme nænsomme hånd, og den kirke jeg komme i nu er det også sket, jeg bliver så glad over at se hvordan nutid og fortid kan blandes smukt og dejligt.

    SvarSlet
  4. Lene, det er så smukt, når det gøres med respekt for rummet og historien.

    SvarSlet