tirsdag den 4. august 2009

Blomsterhav

 

Sommerfuglebusk

Sarte yndigheder

Et væld af blomster

 

De skal nydes, de flotte sommerfuglebuske, for sæsonen er superkort, har jeg fundet ud af. Knap er blomsterne sprunget ud, før de første begynder at visne igen. Jeg elsker de små, fine blomster, der sidder ganske tæt i et stort hav. Sarte er de, og med en diskret lille gul midte, når man kigger godt efter. Den lilla er også rigtig flot, men næsten afblomstret – heldigvis blomstrer de lidt forskudt, så sæsonen strækkes en smule. Er der nogen, der ved, om man skal klippe de visne blomsterhoveder af?

 

Guf for sommerfugle, blomsterbier - og mig!

4 kommentarer:

  1. Wauw, hvor er de flotte !!
    Jeg har googlet lidt ift. dit spørgsmål, men har desværre ikke fundet et svar...

    SvarSlet
  2. Det er de, Helle!
    Tak for ulejligheden, jeg tænkte også på at google, men kom aldrig lige til det...

    SvarSlet
  3. Jeg kom lige i tanke om min "Havebogen" fra Politikens Forlag. Der står, at sommerfuglebusken også hedder noget så fint som Buddleja Davidii. Den foretrækker en normal havejord, på en solrig varm og drænet plads. Den er meget tørketålende og kan i kolde vintre fryse tilbage. Den beskæres først sidst i april af hensyn til nattefrost. Bør vinterbeskyttes på udsatte steder.

    Mon det besvarede dit spørgsmål ??

    SvarSlet
  4. Ikke helt, for jeg mente ikke decideret beskæring, men bare, om den mon ville blomstre mere, hvis jeg klippede de visne af... Men tror bare, jeg lader den være, så - tak for hjælpen :o)

    SvarSlet