fredag den 1. februar 2008

Blomsterfrø

 


På sådan en stormvejrseftermiddag gør det godt at tænke lidt frem. Isabellas frøkatalog er kommet ind af døren, og hvor er der meget guld at vælge imellem. Jeg er en endnu ikke særligt erfaren haveejer. Sidste år forsøgte jeg mig for første gang med sommerblomster, som forspirede i vindueskarmen - det var en stor succes og skal helt sikkert gentages! Det var en fryd at se de små frø pible op, at nusse og pleje om de små planter, og ikke mindst - at hente buket efter buket ind i stuen gennem hele sommeren og efteråret med.
Den svære kunst er at vælge ud, for skal jeg være en smule realistisk, kan jeg godt se, at der ikke er plads til 10 forskellige frøposer i vores lille 150 kvms have.




Ærteblomster skal jeg helt sikker ha'. De er utroligt nemme og jo mere, man plukker, des flere blomster kommer der. De er så søde og dufter fantastisk, og denne sarte, lyserøde blanding er rigtig fin.


Akelejen har jeg også fundet i et fint mix med hvide, blå og rosa farver. Den er selvsående, så den vil være et fast indslag i haven, hvis det ellers lykkes.


Tagetes kender jeg kun som hidsige gule og orange blomster fra min barndom. Nu fåes den i en cremehvid version, og det skal da prøves. Den skulle efter sigende have jordforbedrende egenskaber. 

 

Og endelig har jeg valgt en limegrøn tobak som kontrast til alt det sarte. Sikke flotte buketter, jeg kan få - jeg kan næsten ikke vente...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar