mandag den 4. februar 2008

...boller vil jeg have...

 
 

Så er fastelavnsbollerne klar - de mangler bare en gang chokoladeglasur. Sammen med Annes hindbærsnitter skal de udgøre aftenkaffen til vores gæster i aften.
Opskriften har jeg fra min mor, og jeg deler gerne...
 
FASTELAVNSBOLLER
 
500 g mel
200 g smør
75 g gær
50 g sukker
1 tsk salt
1 æg
2 dl mælk
Creme:
2 pasteuriserede æg
2 spsk sukker
2 spsk mel (eller 1 spsk maizena)
2½ dl sødmælk eller fløde 13%
½ stang vanille (eller 1 tsk vanillesukker)
 
Dejen blandes som en almindelig gærdej, som hæver til dobbelt størrelse. Imens laves cremen.
Rør æg, sukker og mel sammen med et piskeris i en gryde, til massen er ensartet. Tænd for varmen og tilsæt mælk/fløde under fortsat omrøring. Der omrøres hele tiden, til cremen har en passende tykkelse. Gryden tages af varmen, og vanille røres i. Cremen stilles i køleskab.
Dejen deles i tre lige store dele, som formes til kugler og hviler 2-3 min. Hver kugle rulles ud og deles i 8 stykker. Læg en teskefuld creme på hvert stykke, luk kanter sammen om cremen og stil bollerne med sammenføjningen nedad. Hæver til dobbelt størrelse, pensles med æggestrygelse og bages ved 220 grader i ca. 12 min. Efter afkøling pyntes bollerne med chokolade- eller hvid glasur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar