søndag den 10. februar 2008

Kirkeliv

 

 

Jeg har været i kirke to gange i dag - først i formiddags, hvor jeg er ansat. Dernæst i eftermiddags i Midtjyllands Valgmenighed, hvor vi har vores gang som familie. Der er gudstjeneste ca. to gange i måneden , og jeg lever med, at det ind i mellem giver to gudstjenester om dagen for mit vedkommende, for jeg får meget ud af det begge steder - med de vidt forskellige former, der er. I valgmenigheden har vi også virkeligt gode venner, som vi holder meget af. Menigheden holder til i Gullestrup Kirke i Hernings nordlige udkant, kirken er kun 10 år gammel og en arkitektonisk perle, synes jeg.
 
 

Den er af mange beskyldt for at være for bastant og ikke se ud som en kirke - jeg kan godt se synspunktet, men kan egentlig også lide de rene linier. Og kirkens indre har en ophøjet ro og højtidelig stemning, som jeg synes er noget helt for sig.
 


 
 

Det midlertidige alterbillede er lavet af sidste års konfirmander 

 
Orglet er helt nyt - indviet i 2006 og bygget af Carsten Lund (kendere vil vide, at det er kvalitet). Det har 25 stemmer - dvs. 25 forskellige slags klange, som kan kombineres på mange forskellige måder. Jeg har spillet på orglet ved et par lejligheder, og det er en nydelse. Orglet har en skøn klang og mange muligheder. 


 
De smukke glasmalerier (4 i alt) i kirkens ene side er lavet af billedhuggeren Hans Berg, København. 

 

 
Akustikken i kirken er fænomenal til koncerter, og jeg synes, det er et utroligt behageligt rum at være i.

Sollyset i dag var optimalt til at fotografere i, og det er Brian, der skal have æren for de smukke billeder.

Det har været en helt fantastisk forårsdag i dag. Startskuddet til min ferie er gået, og energien er i top. Det lover godt for resten af ugen.

2 kommentarer:

  1. Hej Annette!
    Wauw! sikke nogle gode billeder Brian har fået taget af kirken! Og ja sollyset var bare ganske smukt og fantastisk :-)
    Dette skønne forårsvejr gir virkelig også mig fornyet energi, så det er dejligt :-)
    Rigtig god ferie til jer!
    Knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Ja, han kan sit kram.
    Tak - og i lige måde!

    SvarSlet