søndag den 30. november 2008

Og maden...

 

Der er stærke traditioner forbundet med denne fødselsdagsweekend omkring 1. søndag i advent, som efterhånden er blevet en tilbagevendende optakt til decembermåneden med alle dens glæder.
En af traditionerne er fødselsdagsmiddagen, som jeg i sin tid altid valgte på selve dagen, fordi den er nem at lave, er "julet" og smager godt - nemlig skinke, grønlangkål og brune kartofler. Nu hører den sig til, når familien er her, og det skal man ikke lave om på - det har jeg nu heller ikke tænkt mig, så længe jeg synes om retten, men jeg havde lyst til at give den en lille twist, og derfor supplerede jeg med denne rødbedechutney, jeg fandt i Spis Bedre, og den er god! Kan både spises varm og kold, som det sure indslag til varm mad, på frokostbordet til f.eks. en pate eller hvor som helst, man ville bruge rødbeder.
3 friske rødbeder (ca. 400 g)
1 lille løg
2 æbler
1 rød chili
1 appelsin, revet skal og presset saft (ca. ½ dl)
2 dl vand
½ dl rørsukker
3 spsk balsamico
1 spsk gule sennepsfrø
2 tsk sennepspulver (Colman's)
1½ tsk salt
Rødbederne skrælles og skæres i meget små tern, løget hakkes fint, æblerne skrælles og skæres i små tern, og chilien udkernes og hakkes fint.
Alle ingredienserne koges sammen ved svag varme i ca. 30 min.

Det var forøvrigt mit første møde med Colman's sennepspulver, men bestemt ikke mit sidste!

Efter frokosten i dag gentog jeg successen med Annes kæmpebolle, men den var lige rigeligt tung ovenpå sådan en julefrokost, vi kunne præstere. Til gengæld var ostekagen en success i går, og der blev straks spurgt efter opskriften - den kan findes lige her.

Aftensmaden i dag var let og enkel - lige hvad jeg havde brug for som afslutning på en weekend fyldt med tung og rigelig julemad.
 

En gulerodssuppe, godt krydret, med få gode råvarer, og det gode surdejsbrød til.
1 lille finthakket løg, og 1 fed hakket hvidløg svitses i olie. Drysses med 1 spsk karry - og 750 g fintrevne gulerødder vendes oveni. 1 liter grønsagsbouillon tilsættes, og suppen koges i ca. 20 min. 100 g flødeost tilsættes, og suppen blendes med en stavblender og smages til.
Serveres med creme fraiche og ristede bacontern.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar