søndag den 29. marts 2009

Verdens nemmeste tomatsuppe

 

På sådan en aften, nyligt hjemvendt fra weekendtur, må aftensmaden gerne være let, og tomatsuppen er både populær og hurtigt lavet med få ingredienser.

 

Tomatsuppe

 

Jeg svitsede to hakkede løg i olie, hældte to dåser hakket tomat, 3/4 l grønsagsbouillon og 1 dl fløde oveni, sammen med 1 tsk tørret basillikum, salt og cayennepeber (man kan også bruge alm. peber eller chili – og mængde efter smag og behag, jeg kan godt lide, at suppen har lidt “bid”, uden at være decideret stærk). Det hele koger sammen i 10-20 min. Jeg blendede suppen igennem med en stavblender, inden jeg tilsatte ca. 200 g kogte suppehorn (pasta).

 

Pandebrød

 

Pandebrødet er lavet af 150 g durummel, 200 g hvedemel, 2 tsk bagepulver og ½ tsk havsalt, som blandes, inden dejen samles med 1/4 l koldt vand. Bredes ud i en varm pande med en skefuld olivenolie, og bages 5-10 min. på hver side (ved 3/4 af fuld varme). Børnene elsker pandebrødet, som kan laves i en hurtig vending, når man mangler brød til maden, au  naturel som her, eller krydret med rosmarin, timian eller andet.

4 kommentarer:

  1. Mmm... Dejligt med suppe sådan en dag, hvor det stadig er lidt koldt, selvom solen også har været fremme : )
    Og brødet ser superlækkert ud - kan godt forstå børnene elsker det...

    SvarSlet
  2. Jeg elsker supper, Helle - og de er gode, når man skal have varmen... Denne er både lækker og nem, så den er populær :o)

    SvarSlet
  3. Jeg vil bare lige skrive under på, at det er en rigtig lækker suppe! Prøvede den i går og knægten var også helt vild med både suppe og brød! :o)

    SvarSlet
  4. Nå, bror, så prøvede I den alligevel ;o) Glæder mig, at den kunne bruges :o) Vi fik boller i karry i går - bare lige, hvis I har brug for flere hverdagsideer med fars...

    SvarSlet