mandag den 30. marts 2009

Smilets By

 

I dag var dagen, hvor jeg endelig skulle bruge min fødselsdagsgave – et gavekort til en ansigtsbehandling i Århus – troede jeg. Men i dag var også dagen, hvor jeg (stadig) døjede med en forkølelse, der ikke ville gøre ansigtsbehandlingen særlig rar, hverken for kosmetologen eller mig. Så behandlingen blev udskudt, og jeg kan stadig gå og glæde mig til den dag, hvor jeg kommer til at bruge mit gavekort. Heldigvis behøver en forkølelse jo ikke at afholde mig fra at tage til Århus alligevel, og så havde jeg bare des mere tid til at nyde byen – så intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Og jeg har nydt en dag for mig selv i smilets by. Uden de store planer, kun et par ideer om hvad jeg gerne ville frekventere. Uden de store penge på lommen, men derfor kan man jo sagtens ose alligevel.

 

Sigfreds Kaffebar

 

Jeg startede med en kop kaffe, for køreturen klarede jeg kun med en lille lur midtvejs – og jeg den bedste kaffe, jeg har smagt, laver de på Sigfreds Kaffebar. Denne gang lykkedes det mig at undgå at hælde den ned i ærmet, og jeg nød den skønne kaffe med en af de spændende bollevarianter, de også sælger i den hyggelige kaffebar – spinat og mandler er lækkert fyld, kunne jeg konstatere.

 

Spinat og mandler

 

IKEA var et oplagt valg – de kommer nok til at tjene godt på os i de kommende måneder. I dag var bare en inspirationstur, og jeg sugede til mig af smarte indretningsløsninger og små detaljer, der gør en forskel. Det er svært at slippe igennem uden pludseligt opståede behov, og der kom da også lidt i vognen – men kun ting, vi havde brug for ;o) Og så havde jeg jo en god grund til at teste deres nye selvbetjeningskasser – for en nysgerrig og legesyg sjæl som mig, er det sjovt at prøve selv at betjene scanneren, og så kan man jo håbe, de kan gøre køerne lidt kortere…

Videre gik turen ned i byen, hvor Vor Frue Kirkes tårn knejsede flot mod den blå/hvide himmel, som afspejlede sig i det flotte krokushav nedenfor.

 Vor Frue Kirke

Krokushav

 

Askeladen i Gl. Munkegade syner ikke af meget udefra, men er et slaraffenland for børn og barnlige sjæle. Den bugner af legetøj, som er lavet med næse for kvalitet – meget af det, vi husker fra vores barndom, kan man finde her. Strikkeliser, kalejdoskoper, de fineste dukkehusmøbler og –tilbehør, påklædningsdukker, fingerdukker, kvalitetsfarver og meget, meget, MEGET mere. Derudover er der uldtøj, garn, smukke glasmosaikker og mere alternative ting som krystaller og bøger til børn og til voksne om børn.

 

Askeladen

 

Jeg elsker latinerkvarterets brolagte gader, som emmer af atmosfære, og som kan byde på et væld af specialforretninger, den ene mere inspirerende end den anden. Her kan jeg få timer til at gå, bare med næsen klistret mod ruderne, eller endnu bedre, med at gå rundt inde ved herlighederne og snuse til mig.

 

Badstuegade

 

Kig op

 

Man kan få mange sjove oplevelser, hvis man løfter blikket en smule og ser, hvad bygningerne kan byde på over butiksplanet. Her er mange flotte udsmykninger – og sjove detaljer som tyren her. Under tyren er et af mine yndlingsspisesteder, når det skal gå lidt hurtigt. Juice Stop i Badstuegade sælger friskpresset frugt- og/eller grønsagsjuice og smothies i alle tænkelige varianter, lækre sandwiches og kaffe og te, både færdigbrygget, og i poser til at bruge derhjemme.

 

Juice Stop

 

Sidste stop blev ret kort, for P-billetten var udløbet, men jeg måtte lige standse ved BOXdeLUX – næste gang må jeg have mere tid ved den butik, for den rummer de skønneste løsninger til alt, hvad der kan kategoriseres som opbevaring.

 

BOXdeLUX

 

De værste Århus-abstinenser er væk, jeg kan klare mig en rum tid på den optankning, før jeg igen MÅ afsted til Smilets By – det er godt, vi trods alt ikke bor længere væk…

8 kommentarer:

  1. Hele 3 af mine yndlingsbutikker har du været forbi på din tur i Århus! Jeg elsker IKEA (hvem gør ikke det?), Okker Gokker og Box de Lux (åh, de har de skønneste ting OG har en webshop).

    Hvor var det ærgerligt at du måtte udsætte forkælelsen, men så var det godt at du nød turen alligevel - og kan glæde dig i endnu længere tid til ansigtsmassagen ;0)

    SvarSlet
  2. Sikke en tur du har haft rundt i Århus ;) Da jeg kørte forbi Vor Frue Kirke i morges så jeg det store "tæppe" af krokus. Hold da op hvor var det smukt.

    SvarSlet
  3. Det lyder som en rigtig dejlig dag. Det er altid hyggeligst at shoppe når man bare har tid til at opleve.

    SvarSlet
  4. Ja, Ulla, det er dejlige butikker alle tre! Jeg har rigtig mange yndlingsbutikker i Århus ;o)
    Og en undskyldning for en ekstra tur til Århus, skal man ikke kimse ad... ;o)

    Det er fantastisk smukt, Anette. Jeg elsker de steder, hvor man gør lidt ekstra for øjet!

    Det er det bedste af det hele, Marina. De ture, hvor man skal nå at købe noget bestemt, er helt anderledes stressede...

    SvarSlet
  5. Uhh-ha, Annette - jeg får også helt Århus-abstinenser af at se de smukke billeder og læse din beretning !!

    Ærgerligt, at du ikke var klar til ansigtsbehandlingen den dag - men det er nu heller ikke så dårligt at have noget til gode, når det drejer sig om en ansigtsbehandling.

    SvarSlet
  6. Århus-abstinenser kan man nemt få, Helle :o)
    Ja, det var lidt ærgerligt, men så glæder jeg mig bare til næste gang, jeg kan finde en lejlighed :o)

    SvarSlet
  7. hej Anette
    tak for din søde kommentar på min blog - og kan så fortælle at tyren som du har fotograferet her hænger lige under mit stuevindue - er det ikke pudsigt!

    SvarSlet
  8. Hej Sidsel, og velkommen her :o)
    Jo, det var da virkeligt skægt - jeg har moret mig over den tyr mange gange :o)

    SvarSlet