lørdag den 13. december 2008

Køkkenskriverne

 

Jeg er gået helt amok i køkkenet her i formiddag. I går fik jeg rørt dejen til klejnerne - og til en gang grovboller, for fryseren var løbet tør, og groft skal der til i denne søde og fede juletid.

Så jeg fik smækket et ordentligt læs boller i ovnen - og rørte også lige en dej til brød til aftensmaden, det er jo både billigt og let, og det fryder mig at kunne lave det selv.
 


Freja og jeg har nu stået og hygget os med klejnedejen. Jeg vred klejner til den helt store guldmedalje, og Freja lavede kringler, kranse, snegle, og hvad fantasien ellers var til, og imens stod vi og fjollede om kringler og klejner, om frysere, der spiser al vores mad og meget mere. "Sikke vi julefjoller", sagde Freja, "ja, det kalder jeg det altså, når vi fjoller i december".
Emil kom forbi og lavede et enkelt maskingevær, inden han smuttede til børnefødselsdag.

Choir of Kings College, Cambridge leverer julestemning for alle pengene. Det er engelsk korsang, når det er bedst - christmas carols med lyse drengesopraner, orgelbrus og masser af trompet - det skal til, før det rigtigt er jul her.

Nu står klejnerne og hygger sig i køleskabet, mens vi tager os en frokostpause. Bagefter tænder jeg op under palminen, og spreder klejneduft i hele huset.
 

Vores klejner er små og sprøde - det er min favorit, og opskriften får I også lige med:
500 g mel
125 g margarine
175 g sukker
revet skal af ½ citron
3 æg
3 spsk fløde

Margarinen smuldres i melet. Sukker og citronskal blandes i, og dejen æltes sammen med æg og fløde. Hviler koldt i mindst et par timer, inden den udrulles tyndt med en kagerulle og udskæres. Vrides og koges i mindst 500 g palmin. Pas på ikke at komme for meget mel på klejnerne, da palminen så let bliver sort. Palminen skal have en forholdsvist høj temperatur under kogningen, derfor skal man heller ikke have for mange klejner i palminen ad gangen.

Klejnerne lægges på fedtsugende papir efter kogningen, og kan pakkes i dåser, når de er helt kølede af.

3 kommentarer:

  1. Åh, hvor I juler :-)
    Kljener er noget jeg aldrig har prøvet at lave, så jeg ved faktisk ikke om mine drenge vil kunne li dem.
    Men skønt ser det nu ud, sådan som de ligger linet op i lange baner :-)

    Knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Hvor lyder det bare helt vildt hyggeligt... c",)
    Jeg har været til "Peters Jul" i Ribe i dag sammen med en kollega og 6 beboere. Det var en dejlig tur, som vi sluttede af i Vægterkælderen med varm kakao!

    SvarSlet
  3. Klejner er obligatoriske her, Pia :o)
    De har altid hørt med til min barndoms jul, jeg elsker dem, og uden dem og pebernødderne, ville det aldrig blive rigtig jul ;o)
    Det var det også, Helle - jeg elsker alt det her julehygge, når bare jeg kan holde stressen fra døren :o)
    Det lyder også som en hyggelig tur, du har haft.

    SvarSlet