mandag den 8. december 2008

Pebernødder i bunkevis

 

Sådan en fridag har det med at smuldre mellem fingrene på mig - den går alt for hurtigt. Eller også har jeg det med at lægge for mange planer - det sidste er ret sandsynligt.

Så gaveindkøbet blev udskudt til senere på ugen. For jeg havde lovet børnene at hente dem tidligt, så vi kunne bage pebernødder, og det løfte havde jeg selvfølgelig tænkt mig at holde.
 


Freja ville gerne have en klassekammerat med hjem, og det kunne da også lade sig gøre - så vi stod fire mand på stribe og massefabrikerede pebernødder. I bunkevis. For erfaringen siger, at de hurtigt får ben at gå på.

Pebernødder er ikke bare pebernødder, der er stor forskel, og i vores familie har vi en gammel familieopskrift, der bliver støvet af hvert år, og det skal der ikke laves om på. Nødderne hedder demoranødder (og spørg mig ikke hvorfor!) og er ikke som andre pebernødder - de er meget krydrede, og hvis man laver dem tilpas små, er de så hårde, at der er fare for skrøbelige tænder (okay, så kun næsten...). Vi kan lide dem sådan, men Brian, som har taget svigerfamiliens opskrift til sig, foretrækker dem store og bløde, så vi har indgået et kompromis sådan et sted midt i mellem, med visse naturlige udsving..
 


Familieopskriften er vist ikke mere hemmelig, end at jeg godt kan dele den ud her :o)

½ kg perlesukker
3-4 æg
½ kg mel
1 spsk nellikker
1 spsk kanel
1 tsk bagepulver

Æg og sukker røres godt. De øvrige ingredienser blandes sammen og røres i. Det hele røres sammen til en sammenhængende dej, tilsæt evt. mere mel, hvis den er for klistret.
Skæres ud i nødder (vores bliver altså ikke trillet, men skal være sådan lidt rustikke i det - hvilket også er meget nemmere) - bages ved 200 grader i 10-12 minutter.

11 kommentarer:

  1. Hos os har vi en opskrift, som minder en del om din - den kommer fra min mands familie. Den bages dog med hjortetaksalt i stedet for bagepulver og uden nelliker. Navnet på disse er knuskpebbernødder, og de er dejligt sprøde - og populære.

    SvarSlet
  2. Når jeg ser et billede af jeres pebernødder, kan jeg uden problemer huske smagen... De er supergode : )

    SvarSlet
  3. Vibeke, det er godt med sådan en familieopskrift på populære pebernødder :o)
    Det er de, Helle :o)

    SvarSlet
  4. Umm de ser gode ud.

    SvarSlet
  5. Jeg er vild med vores pebernødder, Marina - elsker, at de er så krydrede :o)

    SvarSlet
  6. Hej Annette.
    Opdagede lige din blog med opskrift på pebernødder, tak for det, dem vil jeg prøve havde nemlig kun en opskrift med natron og det kan jeg ikke finde her, hvor jeg bor.

    SvarSlet
  7. Velbekomme, Lene - håber, de falder i din smag :o)

    SvarSlet
  8. Kære Annette
    Nellikkerne - skal de pulveriseres/stødes?
    Jeg vil simpelthen forsøge at bage dem til julearrangement i morgen :-)
    Kh P

    SvarSlet
  9. Så er de bagt! Lavede dobbelt portion, brugte hele nelliker som blev mast og siet fra, og tilsatte selvfølgelig lidt lakrids til nogle af dem.... Nam nam!

    SvarSlet
  10. Kære Pia
    Jeg så desværre din kommentar lidt sent, men du klarede det jo selv :o)
    Jeg plejer bare at bruge stødte nelliker, smagen bliver sikkert bare lidt mere intens, når man støder dem selv.
    Lakrids - lyder spændende. Tror nu ikke, jeg prøver det - du ved... "Rør blot ikke ved min gamle jul" ;o)

    SvarSlet
  11. Demoranødder bages også i min familie - opskriften kommer fra min fars side. Her lyder opskriften dog lidt anderledes. 500 g perlesukker, 3 æg, 1 tsk hjortetaksalt, 2 tsk kanel, 1 tsk kardemomme, 500 g hvedemel.
    Hjortetaksalt gør at de bliver hårde - de skal nemlig dyppes i kaffe eller te.
    Ingen jul uden dem ��

    SvarSlet