mandag den 22. december 2008

Rødkålen er klar

 

Dagen har været lang, først på arbejdet med masser af skolebørn i kirken og forberedelse til alle julens gudstjenester, dernæst herhjemme med noget af alt det, der skal til for at blive klar til den stundende højtid/jul.

Men vi tager det i små bidder, går frem efter listen, og den hjælper mig rigtig meget, kan jeg mærke. Jeg behøver ikke at forholde mig lige nu til det, jeg skal gøre i morgen, eller til det, Brian skal gøre, og det er rart.

Jeg havde sådan en lyst til at forsøge mig med hjemmelavet rødkål til anden, og vi slog to fluer med et smæk og lavede en ordentlig skudefuld i dag, der kunne gøre aftensmaden sammen med frikadeller og rugbrød - og så skulle der også være nok til både juleaften og frokosten juledag.
 

Opskriften har jeg fra Meyer, som delte den i et radioprogram et af de foregående år.

1 rødkålshovede snittes og steges i et par teskefulde andefedt - det havde jeg ikke endnu, så jeg brugte smør. Når det er faldet lidt sammen, tilsættes 4 knuste allehånde, 2 kanelstænger, 4 laurbærblade, 1 tsk kommen, 2 dl æblecidereddike, 4 dl æblemost, 6 spsk sukker, salt og peber.

Det simrer i et par timer og smages til. Og den kom igennem censuren, både hos gemalen og mig selv. Den er noget mere kompleks i smagen end den færdigkøbte (selvfølgelig, kunne man sige), og så er jeg vild med tanken om at have lavet den selv.

7 kommentarer:

  1. Uh, det var godt at du nævnte frikadeller, jeg har glemt at skrive det på slutsedlen til imorgen:)

    Det lyder da til at være en god opskrift, og uhm, jeg er vild med hjemmelavet rødkål.

    SvarSlet
  2. Ih ja hjemmelavede rødkål er bare, mange gange bedre end en købe udgave.
    Vores opskrift er fra isabellas Julebog, den minder om din og er rigtig god.

    SvarSlet
  3. Ja, det var aldrig gået uden frikadeller, Sifka ;o)
    Det er bestemt heller ikke sidste gang, jeg laver rødkål - det er jo ikke særligt besværligt!

    SvarSlet
  4. Jeg har også selv lavet rødkål i år. Havde lige lyst til at prøve det, for min 75-årige nabo laver det selv hvert år. Hun delte rundhåndet ud af ribssaft, som hun havde i fryseren, og ½ l af det passede lige til min portion. I min opskrift skal der ikke så mange krydderier i. Jeg lavede det i starten af december og har frosset det ned. Det siger min nabo, at man sagtens kan, og hun har ret. Det smager fint, selvom det har været frosset. Jeg varmede det forleden sammen med lidt ribsgelé, og det blev det bestemt ikke ringere af.
    Så jeg leverer rødkålen til julemiddagen hos Mor & Far i år.

    SvarSlet
  5. Jeg laver næsten også altid vores rødkål selv men min mand kan godt finde på at købe et glas. Det er fine julekrydderier der er i din rødkål, men man kan nu også sagtens undværre det julede og alligvel få skøn rødkål. Rigtig dejlig jul til jer allesammen.

    SvarSlet
  6. Det var da smart, Helle. Det må jeg huske. Og det med ribsgelén tror jeg da lige, jeg skal prøve...

    SvarSlet
  7. Det er første gang, jeg har prøvet, Marina, så det var bare den første, den bedste opskrift, jeg faldt over :o)
    Tak, i lige måde!

    SvarSlet