søndag den 13. juli 2008

Museumsbesøg

 


I sommerperioden, hvor der er lidt mere luft i kalenderen, nyder vi at tage på små ture rundt i landskabet og udvide vores horisont med lidt skøn natur, kultur, eller hvad vi nu finder på.

Turen i dag var ret kort, for selvom vi har Herning Kunstmuseum næsten i baghaven, har vi ikke været der endnu, og det måtte der rådes bod på.

Kunstmuseet har til huse i den tidligere skjortefabrik, Angligården, der er cirkelformet og set fra luften tegner et lille a. Den utraditionelle udformning blev bl.a. valgt for at kunne give plads til et stort kunstværk inde i gården, og Hernings stolthed, cobramaleren Carl-Henning Pedersen (1913-2007) fik opgaven at udsmykke den godt 220 meter lange og 5 meter høje mur, hvor han lavede den keramiske frise "Fantasiens Leg om Livets Hjul", som breder sig over 1400 store glaserede stentøjsfliser - et imponerende værk.
 

Børnene afprøvede det imponerende ekko, der var i gården og benyttede lejligheden til at løbe lidt af krudtet af sig på den kæmpe græsplæne, efter at have betragtet udstillingen inde i museet.
 

Derefter gik vi ind i Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum, som ligger lige ved siden af og også er beklædt med Carl-Henning Pedersens keramiske friser, hvor vi så værker af både Carl-Henning Pedersen og hans kone Else Alfelt (1919-1974), der også var cobramaler. Der var også billeder af Pedersens udsmykning af Ribe Domkirke, der dengang var anledning til en ophedet debat - hvilket jeg egentlig godt kan forstå.
 

Besøget var tilstrækkeligt langt, til at vi kunne nyde de mange værker og snakke med børnene om motiver og nærstudere malerteknikker og farveleg sammen med dem, men vi kunne også tydeligt mærke, når de havde fået nok - og det er også helt i orden - der er trods alt grænser for, hvor interessant cobrakunst kan være for en 6- eller 10-årig.
 
Midt i rundkørslen ved vejen til museumsområdet troner Obelisken, som blev rejst i 2003, hvor den markerede kunstnerens 90 års fødselsdag.
 


Dagens udflugt sluttede med et sving omkring bageren, hvor børnene valgte sig en kæmpe hjemmelavet flødebolle hver og Brian et stykke kiksekage. Jeg smagte lidt af flødebollernes bund (en hel kage i sig selv!), og sammen med en masse lækkert frugt var det rigeligt for mig i dag :o)
 

4 kommentarer:

  1. Jeg vil som du helst have dette fad med frugt.

    Dejlig udflugts mål og skønne billeder

    SvarSlet
  2. Det er nemlig lækkert med frugt, abildjyden, men det skal jeg bare huske at fortælle mig selv, når jeg står nede ved bageren, for der kan jeg godt forledes til at tro, at jeg hellere vil noget andet...

    Udflugtsmålet var rigtig fint, og tak for rosen :o)

    SvarSlet
  3. Sikke en dejlig udflugt! Jeg har selv været der engang, og det er nu alligevel et børneappellerende sted, fordi det er så farverigt! Jeg elsker at have Ronja med på kunstmuseum - hun kan godt lide at gå rundt og kigge i et stykke tid, og det giver kunstkritikken en vinkel, som er lidt anderledes og meget mere umiddelbar!

    SvarSlet
  4. Det er det, Astrid - og dejligt farverigt.
    Og så er det rart for børnene, at der også er så meget at se udendørs.
    Børnene kommenterer, hvad de ser, og så er den ikke så meget længere - det kan være ret befriende.

    SvarSlet