fredag den 23. januar 2009

Hjemmebageriet

 


Der har rigtigt været gang i det lille hjemmebageri. I morgen skal jeg på kursus i korledelse. Jeg glæder mig meget til at være sammen med en flok gode kolleger, og få fyldt op med masser af inspiration, men lige nu ville tanken om en hjemmelørdag nu heller ikke være så dårlig. Dem skal der nok blive flere af i mit liv, så jeg nøjes med at nyde en hjemme-fredag-aften i familiens skød. Jeg er med i bestyrelsen i den frivillige forening, Folkekirkens Ungdomskor, der arrangerer kurset, så der er lidt praktiske opgaver i den forbindelse. Jeg har sagt ja til at bage kage til 20 deltagere + ca. 20 korsangere, så alt, hvad huset kan levere i bradepander og springforme, er fyldt med kanelkage og chokoladekage af den nemme slags - velafprøvede opskrifter på dej, der bare skulle røres og ind i ovnen. Ikke så meget hurlumhej med det. Kanelkagen får en hvid glasur med lime, et rigtigt friskt og lækkert indslag på den krydrede og søde kanelkage.
 


For et par dage siden faldt jeg over en pakke gær, der nærmede sig sidste holdbarhedsdato - og det ville da være synd at smide den ud, når nu den kunne smides i en dej i stedet, og fryseren kan altid bruge mere brød - så der var ikke langt fra tanke til handling. Jeg havde lyst til at følge en opskrift til en forandring - mine improviserede brød begynder efterhånden at køre i samme rille, så jeg fandt en opskrift på et hvedebrød og boller med rugmel. Der var bare ingen rugmel i skabet, så bollerne endte alligevel ret improviseret - med speltmel af den grove og den sigtede slags, hvedklid og en smule hvedemel. De blev gode, men som så mange, en bunke i mængden - hvor imod brødet er af den slags, der går over i min lille private bagehistorie. Aldrig har jeg bagt et brød med sådan en struktur!
 
Det er sådan, uhm, sejt på den gode måde, og skal helt sikkert bages igen. Opskriften fandt jeg i kogebogen Suveræne Successer, det består af hvedemel og havregryn, vand, gær, salt og olivenolie - ikke andet! Dejen er meget tynd og er koldthævet i et lille døgn, hvorefter det blev hældt i en lille bradepande og hævede 4 (!) timer mere ved stuetemperatur, før det blev bagt. Det er jo ikke fyldt med fibre, som ellers er mit krav nr. 1 til brød til hverdagsbrug, men det lever vi med - det er lækkert som det er, når man bare har lyst til at gnave et stykke brød, som følgesvend til en pastaret, eller hvad ved jeg - mulighederne er uendelige. Ja, jeg er begejstret over et brød!!

7 kommentarer:

  1. Uha, det ser lækkert ud :-)
    Og jeg har det på samme måde med hvidt brød, at det køber/bager jeg ikke - der er simpelt hen ikke nok føde i sådant et brød... men ingen regler uden undtagelser ;-)
    God dag til dig i morgen!

    Knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Der må nogle fibre til, Pia - med visse undtagelser ;o)
    Tak, den var rigtig god!

    SvarSlet
  3. Uha, ja - sådan en struktur er jeg også vild med ! Jeg kan lige forestille mig, hvordan det smager sejt på den gode måde... Det må være hævningen, der gør det !
    Der er jo trods alt også havregryn i, selvom det måske ikke er så meget - så helt "hvidt" er brødet vel ikke.
    Dejligt at du finder gode opskrifter i Suveræne Succeser : )

    SvarSlet
  4. MMM hvor ser det godt ud. De bliver helt sikkert glade på dit kursus.

    SvarSlet
  5. Jeg tror også, hævningen har en stor del af æren, Helle. Ja, havregrynene gør da lidt til den gode side, men der er kun 100 g til 800 g hvedemel, så det er jo ikke det vilde...

    Du kan tro, de blev glade, Marina :o)

    SvarSlet
  6. Mon man ikke kunne erstatte noget af melet med spelt eller hvid hvede? Og den bog har jeg :-) men jeg får ikke brugt den så meget, så måske skulle jeg tage mig sammen, det er jo et lang tids projekt :-)

    SvarSlet
  7. Det kunne da være et forsøg værd, Lene. Hvid hvede har jeg faktisk aldrig prøvet, men har godt hørt, at det skulle være så sundt.
    Det tager lang tid, men næsten ingen arbejdstid - kræver bare en smule planlægning :o)

    SvarSlet