tirsdag den 20. januar 2009

Jubilæum

 

Brian har været hjemme ved to halvsyge børn i dag. Men heldigvis tyder alt på, at de er klar igen i morgen. Freja har haft besøg af sine to lærere i dag - den første skole-hjem-samtale foregår hjemme hos det enkelte barn, stille og roligt, helt nede på jorden, og Freja har ryddet op, gjort klar og glædet sig til at få besøg. Så det var dejligt, at hun var så rask, at besøget kunne gennemføres som planlagt.

Og mens hverdagene glider afsted, en efter en, har bloggen, helt i det stille, holdt jubilæum. Det er nu et år + 10 dage siden, at jeg pludselig skiftede fra anonym læser til aktiv blogger. Som så mange andre havde jeg i lang tid fulgt en række blogge i det stille. Og skulle i hvert fald ikke selv have en blog. Dertil rakte mine skriveegenskaber ikke. Der var heller ikke et oplagt navn, for slet ikke at snakke om en pæn skabelon, for evnerne var (og er) heller ikke til gør-det-selv-design.

Og så pludselig en dag, fulgte jeg et link til blogspots startside - og så, hvor nemt det var at oprette sin blog. Til min store forundring fandt jeg en skabelon, jeg kunne lide, og navnet kom dumpende til mig fra oven - kammertonen, selvfølgelig! Inden jeg havde set mig om, havde jeg oprettet min blog, og blev hurtigt grebet af det. Skulle den fungere, skulle det også gøres ordentligt, så jævnlige indlæg var en selvfølge. Topbanneret designede Brian til mig, og jeg lærte nyt for hver dag. Html-koder, som før var lukket land, blev efterhånden en selvfølgelig del af min hverdag (til Brians store forbløffelse), og fotografering og billedbehandling er et kapitel for sig, som jeg løbende udvikler og fascineres mere og mere af.

Det er sjovt at læse tilbage på bloggen og se et lille vindue af, hvad der har fyldt i den del af mit liv. På bloggen ligger selvfølgelig ikke alt, men et udsnit, som jeg har det rigtig godt med. Der har også været overvejelser om form og indhold - og er det løbende. Det er ingen hemmelighed, at blogverdenen tager en rum del af min tid, og jeg prøver at være bevidst om, at det ikke skal fylde for meget. Det er trods alt i det ægte nærvær med familie og venner, at livet leves, og sådan skal det selvfølgelig være. Men en hyggelig hobby er det - som udvider min horisont, som giver mig indblik i andres liv og giver andre indblik i mit, som inspirerer og åbner mine øjne for skønheden i mit og andres liv, i naturen og små detaljer rundt omkring. Et lille stykke livsglæde i hverdagen. Og det er bestemt ikke så ringe endda!

10 kommentarer:

  1. Hej Annette!
    Tillykke med dit blog-jubilæum. Du har bestemt skrive-evner, og din blog er min startside, når jeg går på nettet :-)
    Tænk at der i disse tider, hvor alt skal være så super-effektivt, findes en skole, hvor man prioriterer at tage på hjemmebesøg hos hver enkelt elev og forældrene ved den første skole-hjem-samtale. Det må give både lærerne og eleven et rigtig godt grundlag for det fremtidige samarbejde.
    Håber børnene er friske til i morgen.

    SvarSlet
  2. Tak for dine dejlige ord, Vibeke :o)
    Jeg tror også, hjemmebesøget er en rigtig god prioritering, og vi er bare så glade for den skole!
    Børnene er afsted i dag, dejligt.

    SvarSlet
  3. Kære Annette!
    Jeg er rigtig glad for at læse med på din blog - jeg synes, jeg har lært dig at kende ad den vej, og det synes, jeg er rigtig dejligt:-)
    Du har ret i, at det med blogskriveri og -læseri tager tid, og at det er en hyggelig hobby - jeg nyder det i hvert fald også.

    Knus fra Pia

    SvarSlet
  4. Tak, Pia. Det er en rigtig god måde at få et lille indblik i hinandens liv. Jeg nyder også at læse med hos dig.

    SvarSlet
  5. Dejligt at børnene er friske igen...
    Herfra skal også lyde et tillykke med dit blog-jubilæum, Annette !! Utroligt at det allerede er 1 år siden, du startede - som tiden dog går...
    Jeg skal helst ind og checke din blog hver dag, og heldigvis er der ofte interessante og inspirerende indlæg : ) Så jeg føler, at jeg lidt nemmere kan følge med i jeres hverdag, når vi nu ikke ses så ofte. Du har ret i, at det tager tid, og jeg tror det er vigtigt at være bevidst om, hvor lang tid man vælger at bruge på det. Af samme årsag har jeg fortsat fravalgt Facebook.

    SvarSlet
  6. Tak for det, Helle - ja, jeg synes også, tiden er gået hurtigt. Og på den anden side er bloggen blevet en del af mit liv, så det føles som om, den næsten altid har været der...

    SvarSlet
  7. Kære Anette.

    Jeg er så glad for at din blog findes og jeg læser den næsten dagligt (når jeg altså ikke lige har 40 i feber...). Tillykke med blogfødselsdagen. Jeg håber din blog vil vokse sig gammel, men jeg ved den aldrig bliver grå.

    SvarSlet
  8. tillykke med 1 års dagen, dine tanker får du beskrevet rigtig godt, og jeg kan kun være enig med dig. Hhtml koder kan man godt undgå i blogger, så dem er jeg slet ikke familiær med ;-) så jeg synes det er rigtig flot, at du har fået styr på dem.

    Og så er det ret fantastisk at jeres skole tilbyder hjemme hos samtale.

    SvarSlet
  9. Til lykke med jubilæet.
    Du sætter meget bedre ord på dine tanker omkring blogning, end jeg kunne have gjort, men jeg kan kun sige, at jeg er enig og jeg genkender dine overvejelser.
    Det ER en tidsrøver - det er nok det, jeg har mest imod det, men jeg er allerede blevet afhængig på mine blot to måneder som aktiv deltager...

    Flot med html-koderne. Jeg var nødt til at lære at bruge dem, fordi man var tvunget til det, hvis man skrev til internettet dengang for 1000 år siden, så jeg er lykkelig over, at man ikke behøver det mere - jeg synes, det var frygtelig besværligt :-)

    SvarSlet
  10. Tusind tak, Marina, dine ord varmer! Det er godt at høre, at du er på vej til overfladen igen, det lyder som en slem omgang.
    Lene, tak skal du have. Jeg kunne også undgå html-koderne, men min mand har lært mig nogle stykker, der gør designet lidt bedre, så det er hurtigt blevet en vane at bruge dem.
    Vores skole er ret fantastisk ;o)
    Tak for det, Ellen. Det er altså kun nogle få koder, jeg kan, men jeg kan da heller ikke sige mig fri for at være en smule stolt over at kunne et par html-koder - og så er jeg vild med at lære nyt :o)

    SvarSlet