tirsdag den 27. januar 2009

Tal

 

I går fik jeg en (kæde-)sms med følgende ordlyd:

Hvem er dit idol?

1: Tænk på et tal mellem 1-9.
2: Gang derefter tallet med 3.
3: Læg derefter 3 til og gang igen med 3.
(Det er ok at bruge lommeregner)
Du får nu et to-cifret tal.
4: Læg de to cifre sammen, eks. 43=4+3=7.
 
Du kan nu med dit tal se, hvem dit idol er:
1. Hillary Clinton
2. Anders Fogh
3. Michael Laudrup
4. George W. Bush
5. Barrack Obama
6. Mahatma Gandhi
7. Brad Pitt
8. Jim Carrey
9. Sms'ens afsender er navngivet her
10. Bill Gates

(I øvrigt et noget blandet selskab...)

Ha ha, den var sjov - var min første tanke. Hvordan kan det lade sig gøre - var den næste. Og så begyndte jeg at regne lidt på tallene. Når man ganger med 3 to gange, svarer det til at gange med 9 - at lægge 3 til ind imellem, får bare tallet til at ende et trin højere oppe, så man er sikker på et to-cifret tal (og så regnestykket ser mere kompliceret ud).

Det sjove er, at alle tal i 9-tabellen har en tværsum på 9!

Logik, siger nogen måske.

Totalt fascinerende! siger jeg.

Det ville være en overdrivelse at tillægge mig de helt store evner inden for logisk tænkning, men en almindeligt velfungerende hjerne med overvægt til den matematiske side, kan jeg vist godt prale med.

Og jeg har altid været meget fascineret af matematik og af tal. Jeg elsker at finde indbyrdes sammenhænge i cifrene i f.eks. telefonnumre, cpr. numre, pin-koder og nummerplader - både sammenhænge i matematisk forstand, og mønstre i cifrenes placering på det nummeriske tastatur. Engang gik jeg endda altid og huskede på den nyeste nummerplade, jeg så, men på et tidspunkt bestemte jeg mig for, at jeg måtte have vigtigere ting at bruge hjernekapacitet på.

(Og så er jeg også en smule fascineret af fonte - og må vist hellere komme i gang med noget seriøst arbejde, for det tog da egentlig ret lang tid at lave billedet ovenfor... men sjovt - det var det!)

4 kommentarer:

  1. En ny fantastisk side ved dig. Jeg havde ikke lige gættet at du havde smag for tal, men jeg syndes det giver dig endnu mere dybte.

    SvarSlet
  2. Og endnu en dejlig kommentar fra dig, Marina - det er lige så jeg rødmer :o)

    SvarSlet
  3. Jeg blev altså også klog på dig på en ny måde! Jeg er stået af...

    SvarSlet
  4. Lisbeth, det er godt at opdage nye sider hos hinanden - jeg glæder mig over, at mennesker ikke sådan lige er at gennemskue ved første øjekast ;o)

    SvarSlet