onsdag den 4. juni 2008

En duft af jul...

 

- Bager du brunkager?, spurgte Brian, da han kom ud i køkkenet tidligere på aftenen.

Det gjorde jeg ikke, men jeg kan godt forstå hans associationer, for jeg var ved at lave min egen udgave af det kinesiske 5 spice krydderi, som jeg ikke kunne opdrive i et almindeligt supermarked. Så i morteren mixede jeg selv stjerneanis, nelliker og kanel - fenikkelfrø kunne jeg desværre heller ikke finde, og i stedet for sechuanpeber, som jeg ikke kender, brugte jeg almindeligt peber. Det duftede godt. Det eksotiske krydderi skulle bruges til en lækker wokret, jeg har fundet lige her. Kyllingestrimler svitset med hvidløg og masser af ingefær og det hjemmegjorte krydderi, blandet med chili, porrer, spidskål og tomat. Det hele fik et par minutter i wokken, og blev fuldendt med soya og sød chili sauce. Serveret med ægnudler og grofthakket koriander blev det et himmelsk måltid med dejlige udfordringer til smagsløgene.

I dag har været en hektisk arbejdsdag - i morgen bliver en mere af slagsen. Eneste formildende omstændighed er, at resten af familien har fridag, så der skal hverken smøres madpakker eller sendes børn ud af døren i morgen tidligt - jeg skal bare passe mig selv, og det passer mig egentlig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar