mandag den 2. juni 2008

Udflugten - den "seriøse" del

 

Den årlige udflugt med menighedsråd og ansatte er først og fremmest en studietur, hvor vi ser en kirke, der på en eller anden måde kan give inspiration til vores arbejde, ansatte som menighedsråd. Dernæst (og ikke mindst) er den et socialt arrangement, hvor vi hygger os sammen på kryds og tværs, lærer hinanden lidt bedre at kende og bliver forkælet med god mad.
Kirken, hvor jeg er ansat, er en moderne, på mange måder hyggelig kirke, men utroligt mørk. Et forskønnelsesudvalg har i samarbejde med en arkitekt udarbejdet et forslag til bl.a. at få mere lys ind i kirkerummet. Nu mangler bare finanserne, og det kan desværre have langvarige udsigter.
 


I går havde de valgt, at vi skulle besøge Brændkjærkirken i Kolding, da den på mange måder ligner vores kirke i opbygningen, men har et utroligt lyst og indbydende kirkerum. Hele gavlvæggen bag alteret er et stort vinduesparti. Man fandt hurtigt ud af, at lyset var alt for skarpt på solskinsdage, og især når der lå sne udenfor. Man kontaktede kunsthåndværkerskolen for at få et forslag til en god løsning, og kunsthåndværkeren (som sejlede i sin fritid) mente, at der selvfølgelig skulle sættes sejl op - den del af kirken, hvor menigheden sidder, går netop under betegnelsen "kirkeskibet", så der var jo god sammenhæng i tingene. En rigtig smuk løsning, synes jeg.
 


Den konkave cirkel, beklædt med bladguld går igen i både altertavle, prædikestol og døbefont. Prædikestol, døbefont og alterbord er af beton, og det var også planen for altertavlen, men det ville blive for tungt, og derfor blev løsningen at lave den i armeret polyester, belagt med bladguld.

Senere fik man lavet korset foran altertavlen, der er et studie værd i sig selv, synes jeg. Det er udformet, så det ser forskellig ud alt efter hvilken side, man ser det fra, og jeg synes, det er utroligt smukt.
 


Et billede af orglet må der selvfølgelig også være. Orglet er stort set identisk med "mit", bygget af samme orgelbygger på næsten samme tid og med bare 3 stemmer mere end mit (stemmer er de forskellige slags piber og dermed forskellige klange, der findes i orglet - i "mit" orgel er der 25 stemmer).
 

Men dagen gemte på mange flere overraskelser - mere om det senere...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar