mandag den 30. juni 2008

Sommersuppe med linser

 

Midt i al virakken i fredags fik jeg taget et billede af min aftensmad - for jeg synes nu egentlig, den er så god, at jeg gerne vil dele. Den er cremet og mild og komplimenteres godt af de krydrede linser med et pift af lime og de sprøde, hjemmelavede croutoner.

Croutonerne laves nemt ved at plukke franskbrød (jeg brugte fibersandwich) i grove stykker, vende dem i lidt olivenolie og riste dem ved 200 grader i ca 10 min.

200 g grønne linser skylles og koges i grønsagsbouillon i ca. 12 min og hældes til afdrypning i en sigte. De blandes med 1 dl grofthakket bredbladet persille, 1 tsk limeskal, 1 tsk limesaft, salt og peber.

½ finthakket løg og 3 gulerødder i tern svitses i smør og tilsættes 1 liter grønsagsbouillon og 1/4 liter madlavningsfløde. Det bringes i kog og tilsættes 175 g asparges i korte stykker, 12 forårsløg i tynde skiver og 150 g ærter. Koges godt igennem og smages til med salt og peber. Serveres med linser, croutoner og limebåde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar