onsdag den 28. maj 2008

Jeg klarede det!

 

I aften skulle jeg til et møde, hvor jeg vidste, jeg ville få kritik. Jeg er meget dårlig til at modtage kritik - kan gå og få helt ondt i maven og piske en stemning op, så jeg var noget spændt på, hvordan det ville forløbe, hvordan jeg ville reagere, hvor personligt jeg ville tage det, og ikke mindst, om jeg ville begynde at græde. Jeg ved ikke, hvorfor jeg reagerer sådan, om det har noget med selvværd at gøre, eller at jeg bare ikke er så vant til at få kritik - men jeg øver mig i at blive bedre.

Heldigvis havde jeg snakket med min kloge mand (som er en fantastisk sparringspartner i den slags situationer), og han lærte mig at se det sådan, at kritik (hvis den bliver givet konstruktivt) kan være en gave - som kan hjælpe mig til at udvikles og modnes og gøre tingene bedre.

Og det lykkedes mig faktisk at se det på den måde - jeg tog kritikken til mig (for den var jo berettiget) - og vil gøre, hvad jeg kan for at forbedre mig.

Og lige nu er jeg bare høj. Jeg klarede det minsandten!

10 kommentarer:

  1. Hej Annette!
    Det du beskriver der, kender jeg til fulde. Og de der kloge mænd, vi er gift med, ja de har det med at kunne vende tingene på hovedet, så man kan se lidt anderledes (og positivt!) på tingene.
    Stort til lykke til dig, at du klarede det :-)
    Knus fra Pia

    SvarSlet
  2. Tak, Pia :o)
    Det er rart at have nogen til at vende tingene på hovedet for sig, når man ikke selv er så god til det.

    SvarSlet
  3. Jeg har lært at få kritik på den hårde måde. I starten var jeg vildt ked af det hver gang og havde det som du med ondt i maven og forestillede mig alt muligt (som aldrig skete) men i dag kan jeg godt se at det har udviklet mig og gjort mig bedre til at lytte og ja kritik kan sagtens være positivt også. Når jeg kritiserer noget plejer jeg som regel også at nævne det positive - der er mange der kun husker at nævne det negative men vi har altså også brug for at høre det positive. Flot klaret i aften Annette - kan godt forstå du er helt høj :-)

    SvarSlet
  4. Jeg kan levende forestille mig, at Brian er en fantastisk sparringspartner i den slags situationer - jeg kan lige høre ham for mig... : )
    Supergodt gået, Annette - at du klarede kritikken og situationen så flot og tog den til dig !
    Det lyder til, at du forholder dig til det på en konstruktiv og moden måde, at du har fået en god oplevelse med det - og formentlig vil det være nemmere næste gang.
    Så tillykke med det skridt i din personlige udvikling : )
    Jeg glæder mig på dine vegne !

    SvarSlet
  5. Hvor klarede du det flot. :-)

    Det kan være ubehageligt med kritik, både hvis kritikken kommer helt uventet og hvis man ved at man snart får den. Det værste er hvis det bliver usaglig kritik og hvis den bliver personlig i stedet for konkret på sagen.

    Gives kritikken på en ordentlig måde og med de rette hensigter, kan det være en stor gave til udvikling og forbedring.

    SvarSlet
  6. Tak for alle de søde ord :o)
    Anette - det er utroligt, hvad man kan forestille sig. Jeg tror, jeg gjorde mig selv en tjeneste inden, ved at spørge mig selv, hvad det værste, der kunne ske, var - i virkeligheden var det jo ikke så meget...
    Helle - jeg fornemmer, at det bliver nemmere for hver gang - måske en af fordelene ved at blive ældre...
    Valdemarsro - jeg tror, jeg foretrækker at være forberedt på kritikken, hvis jeg kunne vælge - så kan jeg nå at vælge at tage imod den på den rigtige måde i stedet for at blive overrumplet.
    Jeg havde bedt om, at kritikken blev givet konstruktivt og konkret, og det gjorde de godt - det betyder utroligt meget.

    SvarSlet
  7. Jeg har det på nøjagtig samme måde som du - det tror jeg, at vi er mange der har. Og du er godt nok sej - det var velfortjent at være lidt høj bagefter :-)

    SvarSlet
  8. Tak for det, Stine :o)

    SvarSlet
  9. Super flot og stærkt gået, Annette!
    Vær du bare høj lidt endnu...

    SvarSlet
  10. Jeg er mindst 10 cm højere end normalt, Anne ;o)

    SvarSlet