søndag den 4. maj 2008

På grænsen til tinitus...

 

Første halvdel af arbejdsdagen er overstået. I aften har vi koncert, og inden da skulle rørstemmerne stemmes - kort fortalt er rørstemmer en gruppe af orgelpiber, som har en speciel snerrende klang - og den slags piber går hurtigt ud af stemning, dvs. bliver falske. Derfor skal de stemmes inden brug. Det gør jeg ved at kravle op af en forfærdelig smal hønsestige bag orglet, helt op til piberne på både mellemste og øverste etage, hvor det ellers kun er eddekopper og fluelig, der huserer. Deroppe kan jeg få pibernes toner frem vha. knapper, og jeg justerer tonehøjden ved at banke på en lille metalpind ved hver pibe, op eller ned, til tonen er ren. Det skal jeg gøre ved omkring 300 piber, når det er alle rørstemmer, der skal stemmes. Det tager omkring en time, og når jeg har kravlet rundt på mine knæ og lyttet til skrigende toner i en time, er jeg ved at være godt mør! Men det skal jo gøres, og så kan jeg jo glæde mig over et rent og velklingende orgel i aften.

I mellemtiden har jeg en hel eftermiddag for mig selv. Resten af familien er taget til fødselsdag - jeg ville rigtig gerne have været med, men det kunne ikke presses ind imellem dagens arbejdsopgaver - og når det skal være, så vil jeg da stor-nyde sådan en forårseftermiddag i eget selskab! Jeg tror lige, der skal røres en dej, så jeg kan få nybagt brød til min aftensmad, og så er det da vist haven, der kalder...

7 kommentarer:

  1. Tak for beskrivelsen af orglets stemning :-) det har jeg aldrig tænkt på, at det sådan kan gå ud af tonen, øh eller hvad det så kan hedde.

    SvarSlet
  2. Det lyder altså halvfarligt. I mine forældres kirke skal der rent faktisk stilads op når der skal skiftes pærer i nogle lamper - du burde da have sele på for at kravle rundt helt deroppe...

    SvarSlet
  3. Anne, det var så lidt. Og det hedder at gå ud af stemning :o)

    Stine, jeg tror egentlig ikke, det er så farligt, jeg er bare ikke så vild med det... Men der er plateau og afskærmning deroppe, så jeg tror, den skulle være sikker nok.
    Kirketjeneren her lejer en lift en gang om året og skifter alle pærer, der måtte trænge.

    SvarSlet
  4. se så lærte jeg også noget i dag, det er ikke så ringe endda :-)

    SvarSlet
  5. Det er altid godt at lære mere ;o)

    SvarSlet
  6. Pu-ha... Jeg tror nu heller ikke jeg ville have det så godt med at kravle rundt deroppe !
    Men godt gået, at du tager det i stiv arm, Annette !
    Vi har haft en rigtig hyggelig fødselsdag her - har sendt hilsner med hjem til dig : )

    SvarSlet
  7. Tak for det, Helle - jeg har godt hørt, at I har hygget jer :o)
    Og Emil har fortalt om både kage og slik ;o)

    SvarSlet