lørdag den 31. maj 2008

Livet er skønt!

 
- intet mindre!


Vi har haft en fantastisk dejlig dag herhjemme i haven. Det eneste, der har været på programmet for mit vedkommende var en madplan og proviantering til den kommende uge.

Da mine to maduger startede sidste lørdag, var der kun bryllup i mit hovede, så planlægning og indkøb har i denne uge været sådan lidt fra dag til dag. Det er gået på bedste beskub, men jeg synes, man kan bruge frygteligt meget tid på indkøb, når det foregår hver anden dag.

Nu er der kommet styr på sagerne igen - næste uges menu er planlagt med god inspiration fra det nye Spis Bedre, og de retter, der "hører sig til", når det nu hedder sommer. Hver årstid sine traditioner, også på madfronten, og sådan kan jeg lide det.

I dag har vi udnyttet, at der har været masser af tid til at marinere og tænde op i grillen. De skønneste nye samsøkartofler blev blandet med nye gulerødder, bønner og rødløg, der fik et opkog - sammen med radisser, bulgur, kogt med gurkemeje, persille og mynte blev det en dejlig kartoffelsalat med en vinagrette af hvidvinseddike, olivenolie, citronsaft, garam masala og hvidløg. Kyllingefileterne blev marineret i soya, olie, lidt vand, revet ingefær, sambal oelek, sukker og hvidløg, inden de blev smidt på grillen. Der var gang i krydderierne, og lækkert var det - men det var næsten synd at overdøve smagen af samsøkartoflerne med alle de krydderier, så der røg også lige et par stykker indenbords helt naturel - uhm, der er næsten ikke noget, der slår smagen af årets første nye, danske kartoffel!
 

Livet er levet udendørs, børnene har hygget sig sammen og hver for sig, der har været vandkamp og hjemmelavet mad med mudder, ris (rester fra brylluppet) og kanel - en udsøgt blanding! Vi voksne har nydt et par timer på langs i solen med blad og bøger ved hånden - skønt! Jeg kan ikke ønske mig meget mere på sådan en solskinsfridag!

4 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig, Livet er skønt!

    Jeg håber I også får en dejlig dag i solen i morgen :-)

    SvarSlet
  2. Det lyder også som om, I har haft en rigtig dejlig dag, Valdemarsro (og lang!).
    I morgen skal jeg på udflugt, hvorhen ved jeg ikke, så det er ikke sikkert, der bliver så meget sol til mig - men hyggeligt skal det nok blive.
    Også en rigtig dejlig dag til jer!

    SvarSlet
  3. Åhhhh, hvor det lyder som om I har haft en dejlig dag! Sådan skal det bare være, når tiden og vejret er til det!

    SvarSlet
  4. Den var lige, som sådan en dag skal være, Astrid :o)

    SvarSlet